آیا افزایش وام مسکن باعث گرانی و تورم خواهد شد

آرش توکلی
1397/12/14
174
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا افزایش وام مسکن باعث گرانی و تورم خواهد شد

در چند روز اخیر بحث و تبادل نظر در خصوص افزایش سقف تسهیلات بانکی برای خرید خانه به یکی از موضوعات اصلی نمایندگان مجلس و هیات دولت تبدیل شده و کارشناسان

در چند روز اخیر بحث و تبادل نظر در خصوص افزایش سقف تسهیلات بانکی برای خرید خانه به یکی از موضوعات اصلی نمایندگان مجلس و هیات دولت تبدیل شده و کارشناسان در خصوص محاسن و آسیب های این طرح در حال بررسی و تبادل نظر می باشند. یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم و خانه اولی ها تنظیم بازار مسکن توسط نهادهای نظارتی است که میزان سوداگری و سوء استفاده دلالان کاهش یابد و شرایط منطقی و منصفانه برای معاملات وجود داشته باشد.
 به گزارش سرویس خبری متراژ، بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از بازار معاملات ملک و املاک که در بهمن ماه منتشر شد، میانگین قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در پایتخت با رشد 10 درصدی به متری 10 میلیون تومان رسید و میزان خرید و فروش آپارتمان های کلنگی و با قدمت بالای 15 سال به دلیل کاهش قدرت خرید مردم افزایش یافت.
تغییر رفتار متقاضیان در بازار مسکن و تمایل مردم به خرید خانه های متراژ پایین و قدیمی باعث هدایت سوداگری در معامله این ملک ها شده و به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا، قیمت گذاری سلیقه ای فایل های فروش آپارتمان های متراژ پایین با رشد قابل توجهی همراه شده است.
برخی از کارشناسان معتقدند شرایط و سقف وام مسکن باید با قدرت خرید مردم هم خوانی داشته و امکان استفاده از این تسهیلات برای خرید خانه های کلنگی و قدیمی ساز نیز وجود داشته باشد. میزان پرداختی برای این وام نیز باید متناسب با شهر محل سکونت متقاضی باشد و در پایتخت سقف تسهیلات بانکی برای خرید خانه می بایست تا 200 میلیون تومان افزایش یابد.
اما گروه دیگری از اقتصاد دانان بر این باورند که دولت و مجلس باید طرح ها و برنامه های دیگری به منظور ساماندهی و افزایش قدرت خرید مردم طراحی کنند و تنها با افزایش وام مسکن در سال 98 قادر به کنترل و بهبود شرایط در بازار ملک و املاک نخواهند بود.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.