گزارشی از وضعیت معاملات مسکن در سال 97

آرش توکلی
1397/12/19
230
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گزارشی از وضعیت معاملات مسکن در سال 97

در سال جاری بازار مسکن متاثر از تورم اقتصادی و افزایش نرخ ارز قرار گرفت و قیمت هر متر مربع آپارتمان با رشد 60 درصدی در کلان شهرها مواجه شد. این گرانی سبب شد تا بخش قابل توجهی

در سال جاری بازار مسکن متاثر از تورم اقتصادی و افزایش نرخ ارز قرار گرفت و قیمت هر متر مربع آپارتمان با رشد 60 درصدی در کلان شهرها مواجه شد. این گرانی سبب شد تا بخش قابل توجهی از متقاضیان که پیش از این با استفاده از تسهیلات بانکی موفق به خرید خانه می شدند، قدرت خرید خود را از دست بدهند و سقف وام بانکی برای خرید مسکن با هزینه تمام شده آن هم خوانی نداشته باشد.
در بخش ساخت و ساز نیز افزایش ناگهانی نرخ مصالح ساختمانی موجب متوقف شدن ساخت پروژه های مسکونی گردید و انبوه سازان با مشاهده وضعیت بی ثبات اقتصادی تمایلی به شروع پروژه های جدید نشان ندادند. مردم هم با کاهش قدرت مالی در جست و جوی فایل های ارزان قیمت و متراژ پایین در مناطق جنوبی کلان شهرها به ویژه پایتخت بودند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، بر اساس آمار رسمی منتشر شده در 11 ماه نخست امسال، حجم خرید و فروش املاک در پایتخت به 114 هزار واحد مسکونی رسیده که این تعداد در مقیاس با مدت مشابه سال قبل 32 درصد کاهش داشته است. در این بازه زمانی تعرفه میانگین خرید یک متر مربع خانه نیز به بالای 8 میلیون تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 68 درصد رشد مشاهده می شود.
وضعیت اجاره بها نیز در 11 ماه گذشته دستخوش تغییرات بوده و شاخص کرایه آپارتمان در شهر تهران و سایر کلان شهرها با افزایش حدود 20 درصدی همراه شده است. برخی از مالکان نیز قیمت های سرسام آوری را برای تمدید اجاره به مستاجران پیشنهاد می دادند که این موضوع سبب مهاجرت گروهی از اجاره نشین ها به مناطق حاشیه ای کلان شهرها گردید. برخی از متقاضیان نیز با هزینه رهن خود در شهرک هایی همچون هشتگرد موفق به خرید آپارتمان شدند و خود را از دغدغه رشد روز افزون اجاره بها و نقل مکان های پی در پی نجات دادند.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.