بازار مسکن در سال 98 به کدام سمت هدایت می شود

آرش توکلی
1398/01/07
215
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار مسکن در سال 98 به کدام سمت هدایت می شود

در سال گذشته همزمان با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید علیه ایران، وضعیت بازار ارز و سکه، با نوسان شدیدی همراه شد و از اردیبهشت ماه تورم اقتصادی و افزایش تعرفه دلار آغاز شد.

در سال گذشته همزمان با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید علیه ایران، وضعیت بازار ارز و سکه، با نوسان شدیدی همراه شد و از اردیبهشت ماه تورم اقتصادی و افزایش تعرفه دلار آغاز شد. با شروع فصل تابستان اجاره نشین ها و متقاضیان خرید خانه به دنبال معامله ملک مورد نظر خود بودند، اما سوداگری و حباب قیمت ها در بازار مسکن که متاثر از بازارهای موازی از جمله ارز بود، باعث شد که تعرفه گذاری نجومی و نرخ های سرسام آور توسط مالکان و انبوه سازان به متقاضیان ارائه شود و در نتیجه مردم از خرید صرف نظر کنند. برخی از اجاره نشین ها نیز به دلیل درخواست افزایش تعرفه اجاره بها مجبور به تخلیه واحدهای مسکونی و مهاجرت به مناطق جنوبی و حاشیه کلان شهرها شدند.
به گزارش متراژ سامانه جامع جست و جوی ملک و املاک، روند افزایش تعرفه خرید و فروش مسکن تا پایان فصل پاییز ادامه یافت و حجم معاملات در بازار املاک با کاهش 40 درصدی همراه گردید. اما با شروع دی ماه و کاهش روز افزون قیمت دلار، دلالان و انبوه سازان قیمت های پیشنهادی خود را تعدیل کرده و حباب قیمت ها در بخش مسکن شکسته شد. برخی از فروشندگان نیز با آگاهی از کاهش قدرت خرید مردم، شرایط ویژه و اقساطی را برای فروش آپارتمان های خود پیشنهاد داده و میزان خرید و فروش واحدهای مسکونی در بهمن ماه در مقیاس با ماه قبل با رشد 9 درصدی مواجه گردید.
برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد اند، بازار مسکن در سال 98 ظرفیت افزایش قیمت مجدد را نخواهد داشت و با توجه به تورم اقتصادی و کاهش تقاضا، این بازار با ثبات نسبی در سال جدید همراه خواهد بود. اما گروه دیگری از صاحب نظران شرایط اقتصادی و تورم را غیر قابل پیش بینی دانسته و بر این باورند که پیش بینی تعرفه مسکن امکان پذیر نیست و مولفه های زیادی در ثبات این بازار دخیل می باشند.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.