پیش بینی تحولات بازار مسکن در سال 98

آرش توکلی
1398/01/17
236
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیش بینی تحولات بازار مسکن در سال 98

در روزهای نخستین سال جدید کارشناسان و صاحب نظران در خصوص مسیر احتمالی بازار مسکن در سال 98 دیدگاه های جالبی ارائه نمودند.

در روزهای نخستین سال جدید کارشناسان و صاحب نظران در خصوص مسیر احتمالی بازار مسکن در سال 98 دیدگاه های جالبی ارائه نمودند. برخی از اقتصاد دانان با اشاره به تکمیل ظرفیت قیمتی خرید آپارتمان، معتقدند در سال جدید نرخ مسکن افزایش نخواهد یافت و رشد 35 درصدی دستمزدها تاثیر کمی بر قیمت تمام شده ملک و املاک خواهد گذاشت. هم چنین با توجه به افزایش چند برابری تعرفه مسکن در سال گذشته، این بازار امسال جهش مجدد قیمت را تجربه نخواهد کرد.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جست و جوی املاک، مهدی سلطانی در خصوص آخرین تحولات بازار ملک و املاک گفت: تعرفه خرید و فروش آپارتمان در سال گذشته با افزایش بی سابقه ای مواجه شد، که به دلیل نوسان ارزی و شرایط اقتصادی قابل پیش بینی بود. در سال های قبل نیز چرخه رونق و رکود این بازار چند سال یک بار به وقوع می پیوست و بین سال های 1392 تا 1395 بازار املاک با رکود سنگین همراه بود ولی در سال گذشته با خروج آمریکا از برجام این بازار نیز تحت تاثیر قرار گرفت.
این کارشناس با اشاره به نوسان شدید ارز در سال گذشته و تاثیر آن بر بازارهای موازی خاطر نشان کرد : بازار مسکن و ارز معمولا به هم وابسته هستند، اما نباید توقع داشت که دو بازار متناسب با هم رشد پیدا کنند، به طور مثال در سال گذشته نرخ خرید مسکن حدود نصف رشد قیمت دلار افزایش یافت و بیشترین تاثیر تغییرات ارز روی نرخ مصالح ساختمانی مشاهده گردید.
اما گروه دیگری از کارشناسان بر این باورند که با توجه به تحولات سیاسی و عدم ثبات اقتصادی در کشور، آینده بازار مسکن و تعرفه خرید آپارتمان در سال 98 قابل پیش بینی نیست و تنها در صورت اعمال سیاست های موفق وزارت راه و شهرسازی و ارائه تسهیلات مطلوب به متقاضیان، می توان وضعیت عرضه و تقاضا و در نتیجه سوداگری در بخش مسکن را کنترل کرد.
منبع: شهر خبر

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.