بازار داغ جابه جایی اجاره نشین ها از اردیبهشت آغاز می شود

آرش توکلی
1398/01/29
258
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار داغ جابه جایی اجاره نشین ها از اردیبهشت آغاز می شود

با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه مستاجران در تکاپوی انتخاب و تغییر محل سکونت خود می باشند. اما با توجه به شرایط بازار مسکن و کمبود عرضه فایل های رهن و اجاره

با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه مستاجران در تکاپوی انتخاب و تغییر محل سکونت خود می باشند. اما با توجه به شرایط بازار مسکن و کمبود عرضه فایل های رهن و اجاره، شرایط انتخاب و قولنامه خانه برای اجاره نشینی دشوار شده است. برخی از صاحبان ملک نیز با آگاهی از وضعیت اقتصادی و تورم ناشی از تحریم ها درخواست افزایش 40 درصدی اجاره را از مستاجران دارند و حاضر به تمدید قرارداد با رشد 20 درصدی هزینه اجاره بها نمی باشند.
به گزارش متراژ، سامانه جامع خرید و فروش مسکن، بررسی های میدانی نشان می دهد با شروع اردیبهشت ماه، فصل جابه جایی اجاره نشین ها آغاز شده و تا روزهای ابتدایی مهر ماه ادامه خواهد یافت. در این دوره زمانی مستاجران بر اساس تعداد فرزندان، موقعیت تحصیلی و قدرت مالی، ملکی را برای اجاره انتخاب می کنند. در حال حاضر مهمترین عامل انتخاب اجاره نشین ها توان مالی و هزینه درخواستی صاحبان ملک می باشد. به همین دلیل نیز خانوارهایی که از قدرت مالی کمتری برخوردارند به مناطق جنوبی و حاشیه پایتخت مهاجرت نمودند.
برخی از مشاورین املاک معتقدند امسال شاهد افت تقاضای اجاره در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه خواهیم بود و به دلیل کاهش قدرت پرداخت اجاره بها بازار رهن و اجاره مسکن به سمت رکود هدایت خواهد شد. این موضوع باعث کاهش ثبت رسمی معاملات و در نتیجه کاهش کمیسیون مشاورین املاک خواهد شد. هرچند که برخی تصور می کنند، گرانی ناشی از خرید و رهن خانه به سود مشاورین املاک می باشد، اما طبق آمار رسمی با کاهش چشم گیر حجم خرید و فروش مسکن، میزان سود آوری بنگاه های معاملاتی نیز با افت روبه رو شده است.
کارشناسان با تحلیل شرایط و تورم اقتصادی کشور بر این باورند که بازار کشش افزایش مجدد اجاره بها را نخواهد داشت و در صورت تعدیل قیمت ها توسط مالکان دور دوم جابه جایی ها پس از ماه مبارک رمضان و با شروع فصل تابستان انجام می شود.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.