مشکلات خریداران مسکن در شهر تهران

آرش توکلی
1398/01/31
196
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مشکلات خریداران مسکن در شهر تهران

در ماه های اخیر میزان تقاضا برای خرید آپارتمان در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت افزایش یافته، اما حضور فعال دلالان در بازار مانع از اتصال خریداران و فروشندگان و تنظیم قرارداد

در ماه های اخیر میزان تقاضا برای خرید آپارتمان در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت افزایش یافته، اما حضور فعال دلالان در بازار مانع از اتصال خریداران و فروشندگان و تنظیم قرارداد برای خرید، شده است و واسطه های ملکی با هدف کسب سود بیشتر اقدام به قیمت گذاری دلخواه و التهاب در بخش خرید و فروش املاک می نمایند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، یکی از مشکلات اصلی خریداران رشد شدید قیمت ها در بازار مسکن است. میانگین نرخ خرید آپارتمان در تهران ظرف یک سال گذشته تقریبا دو برابر شده در حالی که سقف تسهیلات مسکن در دو سال گذشته هیچ گونه تغییری نیافته است. این موضوع سبب شده تا میزان استفاده از وام بانکی به دلیل ناکارآمدی و عدم تامین بخشی از هزینه خرید خانه، کاهش یابد و متقاضیان تمایلی به اخذ این وام نشان ندهند.
کارشناسان معتقدند، سقف وام مسکن باید برای تقاضای مصرفی متناسب با تورم ملکی تعدیل گردد. در صورت افزایش سقف تسهیلات، متقاضیان و افرادی که قدرت مالی کمی دارند با استفاده از این وام قادر به انتخاب و معامله ملک مورد نظر خود می شوند. دولت نیز با نظارت و کنترل بر بازار از سوداگری و دلالی در این حوزه پیشگیری کرده و امکان تسهیل در معاملات را برای آحاد مردم فراهم سازد.
در صورت عدم تامین منابع مالی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن هم یک راهکار ساده برای حمایت از متقاضیان پیش رو می باشد. وزارت راه و شهرسازی می تواند نقطه هدف تسهیلات را برای خانه اولی ها و افرادی که در بافت فرسوده تهران ساکن هستند، قرار دهد تا مشکل بخش عمده ای از متقاضیان مرتفع و رونق در بخش خرید ایجاد شود.
به منظور نظارت و عدم سو استفاده از تسهیلات نیز، سازنده مکلف می شود در صورت اخذ وام مسکن حداکثر تا 24 ماه پروژه خود را تکمیل و واحدها را به فروش رساند. در غیر این صورت باید نسبت به بازپرداخت کامل وام بانکی اقدام نماید.
منبع: تی نیوز

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.