شرایط سخت خانه دار شدن مردم در بازار مسکن

آرش توکلی
1398/02/07
264
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرایط سخت خانه دار شدن مردم در بازار مسکن

یکی از نیازهای مردم تامین مسکن و زندگی در محیطی آرام در کشور می باشد. طی چند سال اخیر همزمان با رشد تورم و شرایط اقتصادی نابسمان، قدرت خرید متقاضیان مسکن

یکی از نیازهای مردم تامین مسکن و زندگی در محیطی آرام در کشور می باشد. طی چند سال اخیر همزمان با رشد تورم و شرایط اقتصادی نابسمان، قدرت خرید متقاضیان مسکن با کاهش چشم گیری مواجه شده و تسهیلات بانکی برای خرید خانه نیز دیگر کارآیی گذشته را ندارد.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جست و جوی ملک، مسکن همیشه به عنوان موتور محرکه اقتصاد ایران عمل کرده و بیش از 100 شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این بخش وابسته بوده اند، در سال گذشته با افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی میزان سرمایه گذاری و ساخت و ساز در بازار املاک کاهش یافته و صنایع وابسته با این حوزه با رکود مواجه شدند.
در چند سال اخیر متقاضیان خانه اولی و اقشار ضعیف جامعه با بهره گیری از انواع تسهیلات مسکن موفق به خرید و معامله ملک مورد نظر خود می شدند اما در سال 97 به دلیل رشد 2 برابری نرخ خرید و فروش آپارتمان و ثابت ماندن نرخ وام مسکن، پوشش دهی این تسهیلات حتی 20 درصد از هزینه کل خرید یک خانه را نیز در بر نمی گرفت و به همین دلیل قدرت خرید مردم به پایین ترین حد خود در چند سال گذشته رسید.
سوداگری و خرید ملک به عنوان کالای سرمایه ای نیز باعث التهاب و نارضایتی خریداران شد. برخی از واسطه های ملکی با آگاهی از نیاز مردم و کمبود فایل های در دسترس قیمت های نجومی و غیر منطقی را برای فروش واحدهای مسکونی پیشنهاد می دادند که این اقدام باعث افت 40 درصدی معاملات در 3 ماه پایانی سال 97 شد. عدم نظارت دستگاه های مسئول از جمله وزارت راه و شهرسازی بر بازار مسکن باعث سو استفاده بیشتر دلالان شد و هیچ گونه کنترل و برخوردی با سوداگران نشد.
کارشناسان امیدوارند که برنامه وزیر جدید راه و شهرسازی که با هدف رونق تولید مسکن تدوین شده است، در سال جدید عملیاتی شود و بازار عرضه و تقاضای مسکن تعدیل گردد.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.