راهکاری مناسب برای رونق بخش مسکن

آرش توکلی
1398/02/14
168
زمان مطالعه: 3 دقیقه
راهکاری مناسب برای رونق بخش مسکن

یکی از مهمترین مسائل و دغدغه های روز مردم در شرایط اقتصادی کنونی تامین مسکن می باشد. در یک سال گذشته همزمان با افزایش نرح دلار و سکه،

یکی از مهمترین مسائل و دغدغه های روز مردم در شرایط اقتصادی کنونی تامین مسکن می باشد. در یک سال گذشته همزمان با افزایش نرخ دلار و سکه، قیمت خرید هر متر مربع مسکن نیز با رشد بیش از 70 درصدی در کلان شهرها همراه شد و میزان معاملات در شش ماه پایانی سال 97 با کاهش روبه رو شد. سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز نیز به دلیل جهش تعرفه مصالح ساختمانی افت کرد و انبوه سازان به دلیل التهاب قیمتی و غیر قابل پیش بینی بودن بازار املاک تمایلی به احداث واحدهای مسکونی جدید نشان ندادند. کمبود تولید و عرضه مسکن سبب محدود بودن فایل های در دسترس برای خریداران و مستاجران شد و فرصت مناسبی را برای قیمت گذاری دلخواه سوداگران محیا ساخت. این گروه با هدف کسب سود بیشتر نرخ های غیر منطقی و سرسام آوری را برای خرید خانه به متقاضیان پیشنهاد دادند. اما به دلیل کاهش قدرت مالی مردم، حجم معاملات کاهش و بازار مسکن به سمت رکود هدایت شد.
به گزارش سرویس خبری متراژ، معاون وزیر راه در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای رونق بخشی و بهبود شرایط خرید خانه توسط متقاضیان، گفت: در سال جدید مهمترین برنامه ما رونق تولید مسکن و حمایت از انبوه سازان است. برای کاهش قیمت مسکن باید وضعیت عرضه و تقاضا تعدیل شود و قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد.
حسینی وام مشارکت ساخت و فروش اقساطی را روشی مناسب برای رونق بخش مسکن عنوان کرد و افزود: در صورتی که وام مشارکت ساخت و فروش اقساطی قدرت پیدا کند، طرف عرضه و تقاضا را می توان به صورت همزمان تحریک کرد که این راهکار می تواند قدرت خرید را کنترل کند. در این طرح سازنده قیمت زمین را نمی دهد و فقط در ساخت مشارکت می کند. در این روش هم وزارتخانه و هم سازنده سهم خود را می گیرند و در عین حال، محصول به دست مصرف کننده ای می رسد که نیاز به مسکن دارد.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.