مشکلات طرح تولید 400 هزار واحد مسکونی دولتی

آرش توکلی
1398/02/19
255
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشکلات طرح تولید 400 هزار واحد مسکونی دولتی

در چند ماه گذشته دولت و وزارت راه و شهرسازی با مشورت کارشناسان و صاحب نظران بخش مسکن مهمترین اولویت خود را در سال 98

در چند ماه گذشته دولت و وزارت راه و شهرسازی با مشورت کارشناسان و صاحب نظران بخش مسکن مهمترین اولویت خود را در سال 98 به منظور تسهیل خانه دار شدن مسکن و ساماندهی به این بازار مشخص نمودند. با اعلام محمد اسلامی، وزارت راه و شهرسازی به منظور تنظیم بازار عرضه و تقاضای مسکن در سال جاری اقدام به ساخت 400 هزار واحد مسکونی با مشارکت انبوه سازان می نماید. در این برنامه بافت های فرسوده و ناکارآمد محل احداث آپارتمان های جدید قرار می گیرد و انبوه سازان با دریافت کارت اعتباری مصالح قادر به تهیه و خرید ملزومات ساختمانی با قیمت مناسب می باشند.
به گزارش متراژ، وب سایت خرید و فروش آنلاین مسکن، وزیر راه و شهرسازی سه مشوق اصلی را برای ترغیب سازندگان برای انجام این طرح در نظر گرفته است. نخست واگذاری زمین است که با توجه به افزایش سرسام آور زمین در سال گذشته این طرح تشویقی می تواند عامل اصلی تحریک انبوه سازان باشد. نقدینگی و ارائه کارت اعتباری مصالح نیز به عنوان دیگر مشوق ها برای مشارکت انبوه سازان در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت تا حضوری فعال برای ساخت 400 هزار خانه داشتته باشند.
با این وجود،  واکنش خنثی سازندگان نسبت به کارت اعتباری مصالح و انتقاد از یک بخش نامه، این طرح را در مسیر کاهش سرعت یا احتمال توقف قرار داده است.
سمت عرضه معتقد است مشکل بازار مسکن مصالح ساختمانی نیست. رییس کانون انبوه سازان هم در خصوص این طرح معتقد است: تولید کنندگان مصالح حاضر اند محصولات خود را با تخفیف در اختیار انبوه سازان قرار دهند و این طرح کمکی به کاهش قیمت تمام شده مسکن نخواهد کرد.
از سوی دیگر، سازندگان ارجاع کار توسط سازمان نظام مهندسی را نوعی رانت می دانند که دست انبوه سازان را برای دریافت بهترین خدمات می بندد. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی باید انتقادات و مشکلات انبوه سازان را قبل از اجرای این طرح دریافت کند و برای تسهیل در اجرای این طرح برنامه ها و سیاست های مناسبی اتخاذ نماید.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.