آیا اخذ مالیات باعث ساماندهی بازار اجاره مسکن می شود

آرش توکلی
1398/02/29
180
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا اخذ مالیات باعث ساماندهی بازار اجاره مسکن می شود

در چند ماه اخیر بحث هایی پیرامون دریافت مالیات از مالکان خانه های خالی از سکنه به منظور رونق و عدم سوداگری در بخش مسکن، مطرح شده است

در چند ماه اخیر بحث هایی پیرامون دریافت مالیات از مالکان خانه های خالی از سکنه به منظور رونق و عدم سوداگری در بخش مسکن، مطرح شده است. این طرح در نگاه اول و به اعتقاد کارشناسان می تواند منجر به ساماندهی بازار اجاره نشینی شود، اما به شرطی که سازوکار اجرایی و عملیاتی اخذ مالیات هدفمند و اصولی پیاده سازی شود.
به گزارش سرویس خبری متراژ، برخی از کارشناسان با انتقاد از سیاست های مقطعی دولت و به ویژه وزارت راه وشهرسازی از عدم تحقق وعده هایی نظیر مسکن امید و حمایت از اقشار ضعیف به منظور خانه دار شدن انتقاد کرده و بر این باورند که با اختصاص بودجه های مورد نیاز به بخش مسکن باید سوداگری و دلال بازی کنترل شود و شرایط برای تامین مسکن آسان فراهم شود. در غیر این صورت انبوه سازان و افراد سود جو با هدف کسب سود بیشتر قیمت هایی خارج از عرف و نجومی به متقاضیان پیشنهاد داده و بازار املاک به سمت رکود پیش خواهد رفت.
معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص سیاست های جدید برای حمایت از مردم و تسهیل خانه دار شدن گفت: مکانیزم ها و دستور العمل هایی برای کنترل قیمت پیش بینی شده و با هماهنگی مجلس در اندیشه ساماندهی به نرخ اجاره بها و شرایط بهتر برای مستاجران می باشیم. برنامه های تشویقی و خاصی را نیز برای مالکانی که واحدهای مسکونی خود را با قیمت معقول ارائه می دهند، پیش بینی شده است.
وحید عزیزی کارشناس اقتصادی در خصوص طرح اخذ مالیات بر اجاره بها خاطر نشان کرد:  وزارت مسکن با هماهنگی سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته که اولا حدود قیمتی اجاره بها در مناطق مختلف را تعیین نماید و ثانیا بامالکانی که بالاتر از عرف بازار خانه خود را اجاره می دهند، برخورد قانونی صورت پذیرد و  مالیات ویژه ای از آن ها اخذ گردد.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.