بهترین روش برای کنترل بازار اجاره مسکن

آرش توکلی
1398/03/02
243
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهترین روش برای کنترل بازار اجاره مسکن

با نزدیک شدن به فصل داغ اجاره نشینی و جابه جایی مستاجران میزان سوداگری و دلال بازی در بخش مسکن افزایش یافته است

با نزدیک شدن به فصل داغ اجاره نشینی و جابه جایی مستاجران میزان سوداگری و دلال بازی در بخش مسکن افزایش یافته است. فایل های ارائه شده در مشاورین املاک با قیمت های نجومی و بسیار گزافی درج شده و این آگهی ها هیچ تناسبی با قدرت خرید مردم ندارد. آپارتمان های متراژ پایین نیز که در چند ماه اخیر بسیار مورد توجه اجاره نشین ها قرار داشتند به دلیل محبوب بودن و محدودیت ارائه در فایل های بنگاه های معاملاتی با عرضه بسیار کمتری روبه رو شدند و اغلب اگهی های اجاره مسکن مربوط به خانه های بالای 100 متر که در مناطق شمالی و مرکزی پایتخت واقع شده اند می باشد.
به گزارش متراژ سامانه خرید و فروش مسکن، برخی از اجاره نشین ها با پیش بینی تورم در تابستان سال جاری اقدام به تمدید اجاره نامه های خود تا پایان سال 97 نموده و گروهی نیز با جابه جایی در تعطیلات عید نوروز خیال خود را از بابت افزایش مجدد اجاره در تابستان راحت نمودند. اقشار آسیب پذیر و کم درآمد هم به دلیل کاهش توان مالی به مناطق جنوبی و حاشیه کلان شهرها مهاجرت نمودند و بازار اجاره نشینی در شهرهایی همچون پردیس و پرند رونق یافت.
نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور خاطر نشان کرد: برای کنترل بازار نامتعادل اجاره بهای مسکن، به ورود دولت و مجلس و وضع قوانین و مقرارت فوری نیاز داریم.  در سال گذشته هیچ گونه نظارت جدی در بازار مسکن وجود نداشته و همین عامل باعث افزایش سوداگری و دلال بازی در بخش املاک شده است. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی با مجلس شورای اسلامی باید قوانینی طراحی و تصویب کنند که باعث نظم بخشیدن و جلوگیری از قیمت گذاری نجومی در بخش مسکن شود.
مصطفی خسروی با اشاره به استفاده از الگوهای موفق اجاره داری افزود: می توان از کشورهای همسایه که در زمینه صنعت اجاره داری دستاورد خوبی دارند، الگو برداری کرد و روش موفقی برای مهار تورم و تسهیل در معاملات را پیاده سازی نمود.
منبع: مهر

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.