آیا دخالت دولت در بازار اجاره مسکن موثر است

آرش توکلی
1398/03/08
278
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا دخالت دولت در بازار اجاره مسکن موثر است

با نزدیک شدن به فصل داغ اجاره نشینی و درج قیمت های غیر منطقی در سایت های اینترنتی و برخی از مشاورین املاک، بازار اظهار نظر کارشناسان در خصوص

با نزدیک شدن به فصل داغ اجاره نشینی و درج قیمت های غیر منطقی در سایت های اینترنتی و برخی از مشاورین املاک، بازار اظهار نظر کارشناسان در خصوص بهترین روش برای ساماندهی بخش اجاره و رهن خانه بسیار داغ و پر چالش دنبال می شود. امسال بر خلاف سال های گذشته بخش ملک و املاک متاثر از تورم اقتصادی و سوداگری قرار گرفته و انتخاب واحد مسکونی با قیمت معقول و منطقی برای مستاجران بسیار دشوار شده است. برخی از واسطه ها نیز با آگاهی از نیاز مردم و تقاضای بالا در فصل تابستان با هدف کسب سود بیشتر اقدام به قیمت گذاری دلخواه و ایجاد التهاب روانی در معاملات می نمایند.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، در چند ماه گذشته طرح های نظیر اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه، اجاره املاک بدون سکنه توسط قوه قضاییه و شناسایی افراد متخلف در بازار مسکن مطرح شد که هیچ کدام از این برنامه ها به مرحله اجرایی نرسید و صرفا در حد حرف باقی ماند. موضوع دخالت و قیمت گذاری دولتی در بخش اجاره بها نیز همواره مورد توجه برخی از کارشناسان قرار داشته و آن ها معتقد اند تنها راه ساماندهی و حمایت از اجاره نشین ها، نظارت و ساماندهی دولتی می باشد. اما بر خلاف این دیدگاه، برخی از صاحب نظران بر این باور اند ورود دولت به بخش مسکن و تعیین اجاره بها نه تنها باعث نظم بخشی به این حوزه نمی شود بلکه ممکن است باعث تورم مجدد و ایجاد مشکلات جدید شود.
یک اقتصاد دان در خصوص وضعیت اجاره بها و پیش بینی آینده بازار مسکن گفت: بخش املاک ما متاثر از یک سری متغیرهای کلان که کلیت اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده به سمت افزایش قیمت پیش رفت. بخشی از این فرآیند ناشی از تحریم ها و قسمتی دیگر به سو مدیریت مربوط می شود که سبب افزایش بهای مسکن گردیده است.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

دیدگاه های ارزشمند شما

1399/02/18

asad

چون این دولت و دولت قبل و این وزیر مسکن و شهرسازی اصلا به فکر خانه دار شدن قشر محروم و بی بضاعت نیستند و تا الان بعد از ۱۰ سال هنوز یک خانه نساختند تا ملت از زیر بار این اجاره بهای سنگین و بی رویه و ناعادلانه کمر راست کنند خواستار استعفای دولت و وزیر بی عرضه و بی تدبیر مسکن هستیم هیچ تدبیری برای جلوگیری از گرانتر شدن اجاره بها ندارندو نداشتند بهتره حداقل سمت وزرات رو رها کنن که حداقل مردم بیچاره به فکر چاره ای برای خود باشند و بدانند اصلا متولی و مدیر خاصی برای امر مسکن در این دولت وجود ندارد این دولت در ریز ترین مسائل مردم و شخصی ترین مسائل مردم صاحب نظر هست چطور ممکنه که نتونه بازار مسکن و اجاره رو کنترل کنه مگر اینکه خود بساز بفروش ها وزیر و معاون این دولت باشند که فقط فکر جیب و منفعت خودشون هستند نه مردم بیچاره, ۱۶۴۸۱۹۵ میلیون متر مربع زمین این مملکت دریغ از یه قبر که قشر کارگر بیچاره بتونه در همون قبر بمیره چه فایده ، کجای دنیا اینجوریه، با این حقوقی که برای کارگر در نظر گرفتن نمیشه حتی منزلی رو اجاره کرد خریدن زمین و خانه که پیش کش تا کی ظلم و بی عدالتی بهانه میارن که دولت نمیتونه در بحث مسکن دخالت کنه چون مربوط به مردمه دولت در همه مسائل دخالت میکنه اگر دولت ۱۵ درصد حقوق کارگر رو اضافه میکنه باید بتونه کنترل کنه که نزاره اجاره بها بیشتر از ۱۵ درصد گرانتر بشه ممکنه هست اما دولت و وزیر بسیار بی تدبیر و ناکارامد و بی عرضه هستند فقط فکر جیب و منفعت خودشون هستند نه صلاح مردم