آیا طرح مالیات مسکن اجرایی خواهد شد؟

آرش توکلی
1398/03/11
195
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا طرح مالیات مسکن اجرایی خواهد شد؟

در چند ماه گذشته طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه توسط برخی از کارشناسان و مدیران وزارت راه شهرسازی مطرح شد و بحث های مختلفی راجع به این طرح و تاثیر آن بر ثبات قیمت ها

در چند ماه گذشته طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه توسط برخی از کارشناسان و مدیران وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و بحث های مختلفی راجع به این طرح و تاثیر آن بر ثبات قیمت ها در بازار مسکن بین صاحب نظران صورت گرفت. هدف اصلی این برنامه کاهش خانه های خالی از سکنه و جلوگیری از خرید خانه به عنوان کالای سرمایه ای توسط سرمایه گذاران است. طرح مالیات مسکن مالک را موظف می کند تا خانه خود را اجاره یا به فروش برساند در غیر این صورت باید مبلغی به دولت به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه نشست طرح تولید 400 هزار واحد مسکونی از حمایت وزارتخانه متبوعش با طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و خاطر نشان کرد به منظور اجرای این پروژه و نحوه اجرایی نمودن آن، سازمان مالیاتی در حال بررسی می باشد. هرچند که هنوز نحوه اجرا و دستور العمل دقیق این طرح تدوین نشده اما برخی از کارشناسان اخد مالیات از مالکان خانه های خالی را نه تنها سودمند نمی دانند بلکه تورم زا و مشکل آفرین قلمداد می کنند. این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مطرح و نمایندگان آن را تایید و برای بررسی دقیق تر به کمیسیون مالیاتی ارجاع داده اند. برخی از نمایندگان نیز پیشنهاد اجرای آن در بازار هایی نظیر خودرو و سکه را در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح در بازار مسکن داده اند.
مخالفان مالیات مسکن معتقد اند بیش از 80 درصد مسکن کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود و در صورت اعمال مالیات های سخت گیرانه به طور حتم انگیره فعالیت و ساخت و ساز انبوه سازان کاهش می یابد و سازندگان از شروع ساخت پروژه های مسکونی جدید انصراف می دهند. به همین دلیل دولت باید با برنامه ای دقیق تر و اصولی تر ابتدا از انبوه سازان حمایت کرده و پس از آن طرح مالیات بر عایدی مسکن را اجرایی و عملیاتی نماید.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.