مخالفت دولت با تعیین سقف اجاره بها

آرش توکلی
1398/03/19
164
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مخالفت دولت با تعیین سقف اجاره بها

با نزدیک شدن به فصل تابستان و بازار داغ اجاره نشینی، قیمت اجاره مسکن به یکی از بحث های داغ و مهم کارشناسان و متقاضیان تبدیل شده است.

با نزدیک شدن به فصل تابستان و بازار داغ اجاره نشینی، قیمت اجاره مسکن به یکی از بحث های داغ و مهم کارشناسان و متقاضیان تبدیل شده است. در حالی که در 6 ماه اخیر نوسان قیمت در بخش املاک افزایش یافته اما دولت و وزارت راه و شهرسازی برنامه خاص و هدفمندی به منظور ساماندهی بازار مسکن و جلوگیری از سوداگری در این بخش نداشته است. یکی از طرح هایی که برای ساماندهی اجاره بها و افزایش قدرت مستاجران پیشنهاد شده، تعیین سقف اجاره مسکن می باشد. این طرح اولیه دارای نکات مثبت و منفی می باشد که کارشناسان در خصوص آن به بحث و تبادل نظر پرداخته اند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، در روزهای اخیر بار دیگر موج گرانی بازار اجاره مسکن بر مستاجران فشار مضاعف وارد کرده ولی دولت هم چنان با آزمون و خطا به دنبال ساماندهی این بازار است و تنها به تهیه لایحه و برگزاری جلسات در خصوص ساماندهی بخش املاک اکتفا نموده و در حال حاضر هیچ برنامه اجرایی برای کاهش فشار خانوارهای مستاجر ندارد. این موضوع سبب شده تا مستاجران قدرت خرید خود را از دست بدهند و با توجه به بودجه محدود خود اقدام به رهن و سکونت در مناطق جنوبی و حاشیه کلان شهرها نمایند.
بر اساس اخبار منتشر شده دولت با ایجاد کمیته تعیین سقف اجاره بها موافق نکرده و معتقد است این طرح ممکن است باعث بروز مشکلات جدید و ایجاد تورم در بازار مسکن شود. بهترین روش برای مهار سوداگری اخذ مالیات بر عایدی مسکن و دریافت هزینه از مالکانی می باشد که آپارتمان را به عنوان یک کالای سرمایه ای خالی از سکنه نگهداری می کنند. هرچند که نحوه اجرا و عملیاتی نمودن این طرح بسیار حائز اهمیت است اما کارشناسان معتقد اند در صورت اجرای صحیح قانون مالیات بر عایدی مسکن، التهاب و حباب قیمتی در بازار مسکن شکسته خواهد شد و سوداگری و دلال بازی به کمترین حد خود خواهد رسید.
حال باید دید آیا این طرح توسط هیئت دولت تصویب و اجرایی می شود یا مشکلات و موانع پیش رو مانع از تصویب و عملیاتی نمودن این قانون خواهد شد.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.