تاثیر رکود ساخت و ساز بر بازار مسکن

آرش توکلی
1398/03/23
247
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاثیر رکود ساخت و ساز بر بازار مسکن

در چند ماه اخیر صنعت ساخت و ساز با رکود و عدم تمایل انبوه سازان برای ساخت واحدهای مسکونی جدید روبه رو شده است. در بازه زمانی 1391 تا 1395 ساختمان سازی و بساز و بفروشی یکی از

در چند ماه اخیر صنعت ساخت و ساز با رکود و عدم تمایل انبوه سازان برای ساخت واحدهای مسکونی جدید روبه رو شده است. در بازه زمانی 1391 تا 1395 ساختمان سازی و بساز و بفروشی یکی از مشاغل پر درآمد محسوب می شد که سود سرشاری عاید انبوه سازان می کرد. مردم نیز به دلیل قدرت خرید و کارآمدی وام مسکن حضور فعالی در بازار معاملات املاک داشتند. اما از اواسط سال 96 همزمان با اعمال تحریم ها و رشد نرخ دلار بازار مسکن نیز تحت تاثیر قرار گرفت و ملزومات ساختمانی که در داخل کشور نیز تولید می شد و تابع قیمت دلار نبود با افزایش بی رویه قیمت همراه شد.
به گزارش سرویس خبری متراژ، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران در سال جاری تعرفه ملزومات ساختمانی در قیاس با مدت مشابه سال قبل 47 درصد افزایش یافته اما نرخ آهن و میل گرد در همین بازه زمانی بیش از 90 درصد رشد داشته است. هزینه دستمزد کارگر و حمل نقل نیز با رشد قابل توجهی مواجه شده و به همین دلیل برخی از سازندگان دستور توقف ادامه ساخت پروژه های مسکونی را تا مشخص شدن تعرفه ها و ثبات نسبی قیمت ها داده اند. دولت نیز در سال اخیر هیچ گونه برنامه ای برای ساماندهی بازار ملک و املاک نداشته و طرح هایش پیشنهادی نظیر اعطای کارت اعتباری خرید مصالح به انبوه سازان و تولید 400 هزار واحد مسکونی دولتی با مشارکت بخش خصوصی هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است.
رکود در ساخت و ساز مسکن موجب شده تا آپارتمان های در دسترس و آماده فروش در فایل های رهن و خرید مشاورین املاک محدود شود و میزان سوداگری در معاملات افزایش یابد. در حال حاضر خوش فروش ترین واحدهای مسکونی مربوط به خانه های متراژ می باشد که به دلیل محدودیت در عرضه آن میزان سوداگری و قیمت گذاری در این نوع فایل ها بسیار بالا و سرسام آور می باشد.
منبع: شهر خبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.