مهمترین عوامل کاهش ساخت و ساز مسکن

آرش توکلی
1398/04/01
175
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهمترین عوامل کاهش ساخت و ساز مسکن

در سه ماه نخست سال 98 میزان ساخت و ساز و علاقه انبوه سازان به شروع ساخت واحدهای مسکونی جدید با کاهش چشم گیری مواجه شده است.

در سه ماه نخست سال 98 میزان ساخت و ساز و علاقه انبوه سازان به شروع ساخت واحدهای مسکونی جدید با کاهش چشم گیری مواجه شده است. در چند سال گذشته یکی از مشاغل پر درآمد با سود دهی بالا ساخت آپارتمان تلقی می شد و سازندگان سودهای 100 تا 200 درصدی به جیب می زدند. اما در شرایط کنونی با توجه به تورم اقتصادی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، احداث واحدهای مسکونی جدید مقرون به صرفه نمی باشد. انبوه سازان معتقد اند ریسک سرمایه گذاری در بخش ملک و املاک نسب به دهه های قبل افزایش یافته و این مساله را اصلی ترین دلیل کاهش ساخت و ساز به یک سوم تقاضای مطلق می دانند.
به گزارش متراژ پورتال جامع خرید و فروش آنلاین مسکن، در حال حاضر قیمت تمام شده مسکن ساخت و ساز با احتساب هزینه های از قبیل: زمین، ملزومات ساختمانی و سایر مولفه های کلان شهرهایی مانند تهران بیش از 9 میلیون تومان برای هر متر مربع است، به همین دلیل در آگهی های فروش املاک قیمت هایی فراتر از توان متقاضیان درج شده و حجم معاملات به دلیل رشد سرسام آور قیمت خرید هر متر مربع خانه با کاهش چشم گیری همراه شده است.
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در خصوص وضعیت بازار مسکن و خرید خانه در تهران گفت: در شرایط کنونی ساخت و ساز شاید هنوز 30 تا 40 درصد سود داشته باشد ولی تورم عمومی از ما جلوتر حرکت می کند و هزینه عوارض شهرداری در برخی از موارد تا 3000 درصد رشد یافته است. به همین دلیل سرمایه گذاران به جای حضور در بازار مسکن در بازارهای موازی پر سود دهی مانند ارز و طلا سرمایه گذارای کرده و میزان حضور آنها در بخش ملک و املاک کاهش یافته است.
یکی دیگر از عوامل مهم کاهش ساخت و ساز مسکن در کشور قیمت خرید زمین می باشد. در 6 ماه اخیر تعرفه خرید و فروش زمین های کلنگی و فرسوده با رشد قابل توجهی روبه رو شده و مالکان نرخ های نجومی و بالایی را برای فروش زمین خود پیشنهاد می دهند.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.