کاهش معاملات مسکن در شروع فصل تابستان

آرش توکلی
1398/04/03
198
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش معاملات مسکن در شروع فصل تابستان

در سال های گذشته فصل تابستان مهمترین و پر حجم ترین فصل نقل و انتقال مسکن محسوب می شد و متقاضیان خرید خانه و اجاره نشین ها تابستان را برای معاملات ملکی انتخاب می کردند.

در سال های گذشته فصل تابستان مهمترین و پر حجم ترین فصل نقل و انتقال مسکن محسوب می شد و متقاضیان خرید خانه و اجاره نشین ها تابستان را برای معاملات ملکی انتخاب می کردند. اما در سال جاری به دلیل تورم اقتصادی شدید و رکود در بازار مسکن میزان خرید و فروش املاک با کاهش چشم گیری روبه رو شده و کارشناسان پیش بینی می کنند میانگین معاملات در این فصل با 40 درصد افت همراه شود.
به گزارش متراژ سامانه خرید و فروش آنلاین مسکن، نقل و انتقال مسکن در سطح کشور با کاهش 34 درصدی در خرداد 98، رکورد بیشترین مقدار افت طی یک سال اخیر را شکست، در پایتخت نیز قراردادهای خرید و فروش به کمترین میزان خود از دی ماه سال گذشته رسیده است. ارائه قیمت های نوجومی، سوداگری و عدم نظارت دولت از مهمترین عوامل رکود بازار مسکن و کاهش حجم خرید و فروش می باشد. این کساد و بی رونقی معاملات در  شهر تهران به عنوان پیشتاز در سیکل های رونق و رکود، بیشتر مشاهده می شود و به همین دلیل متقاضیان به مناطق جنوبی و حاشیه پایتخت مهاجرت نموده اند.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی رییس اتحادیه مشاورین املاک تهران در خرداد ماه سال جاری بیش از 48 هزار و 16 قرارداد خرید و فروش ملک در کشور به امضا رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 34 درصد کاهش داشته، در بخش اجاره هم 56 هزار و 81 قرارداد به ثبت رسیده که نشان دهنده افت 11 درصدی نسبت به خرداد ماه سال 97 می باشد.
میزان کارآمدی و اثر گذاری تسهیلات بانکی برای خرید خانه نیز در سال گذشته به پایین ترین سطح خود رسید و سقف وام بانکی حتی 20 درصد هزینه خرید یک آپارتمان در پایتخت و کلان شهرها را نیز پوشش نمی داد، به همین دلیل مردم از استفاده از این تسهیلات صرف نظر نموده و با وجود تاکید کارشناسان مبنی بر افزایش وام مسکن در سال 98 هنوز دستور العمل اجرایی و نحوه ارائه تسهیلات خرید خانه در سال جاری توسط بانک مسکن و هیئت دولت تصویب و ابلاغ نشده است.
منبع: ایرنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.