با اعلام وزیر شهرسازی وام خرید مسکن افزایش نمی یابد.

آرش توکلی
1398/04/18
344
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با اعلام وزیر شهرسازی وام خرید مسکن افزایش نمی یابد.

پس از اظهار نظرهای مختلف در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن سرانجام وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد که وام بانکی برای خرید خانه در سال 98 افزایش نخواهد یافت.

پس از کش و قوس های فراوان و اظهار نظرهای مختلف در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن سرانجام وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد که وام بانکی برای خرید خانه در سال 98 افزایش نخواهد یافت. در سه ماه گذشته کارشناسان به ضرورت افزایش وام مسکن به منظور بهبود قدرت خرید مردم تاکیده کرده و معتقد بودند این روش یکی از بهترین راهکارها برای خروج رکود از بازار مسکن می باشد.
به گزارش متراژ پورتال خرید و فروش آنلاین مسکن، در 6 ماه دوم سال گذشته میزان استفاده از تسهیلات مسکن کاهش یافت و متقاضیان به دلیل عدم پوشش حتی 20 درصد از هزینه کل خرید خانه از دریافت این وام صرف نظر نمودند. تورم عمومی و شرایط اقتصادی نیز باعث رشد بیش از 70 درصدی قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در کلان شهرها به ویژه تهران شد و در این شرایط حجم معاملات مسکن با کاهش چشم گیری روبه رو شد. دولت و مجلس واکنش خاصی به التهاب بازار املاک نشان نداده و صرفا با برگزاری جلسات متعدد روش های کنترل تورم و ساماندهی بخش مسکن را مورد بررسی قرار دادند. در اواخر سال 97 طرح هایی نظیر تولید 400 هزار واحد مسکونی دولتی با مشارکت بخش خصوصی، افزایش وام مسکن و اخذ مالیات بر عایدی مسکن مطرح شد و مقرر شد وزارت این برنامه ها برای بهبود قدرت خرید مردم و حمایت از اقشار آسیب پذیر در سال 98 اجرایی شود.
محمد اسلامی در خصوص وام مسکن در سال 98 گفت: دولت برنامه ای برای تامین وام رهن ندارد و تمرکز دولت به اعطای وام عرضه مسکن معطوف می شود. در این طرح زمین در اختیار انبوه سازان قرار داده می شود و سازندگان 80 درصد رقم سرمایه گذاری را تسهیلات دریافت می کنند و پس از فروش واحدها این وام به خریدار منتقل می شود. با استفاده از این طرح قیمت تمام شده مسکن با کاهش چشم گیری مواجه می شود و قیمت فایل های آماده فروش کاهش می یابد و در نتیجه مردم با سهولت بیشتری قادر به انتخاب و خرید خانه دلخواه خود می شوند.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.