صندوق پس انداز مسکن جوانان گزینه ای مناسب برای خانه دار شدن

آرش توکلی
1398/04/20
187
زمان مطالعه: 3 دقیقه
صندوق پس انداز مسکن جوانان گزینه ای مناسب برای خانه دار شدن

از نیمه دوم سال گذشته به دلیل اعمال تحریم های جدید و تورم اقتصادی بازار ارز و طلا با نوسان شدیدی همراه شد و این گرانی بازارهای موازی نظیر مسکن را نیز تحت تاثیر قرار داد.

از نیمه دوم سال گذشته به دلیل اعمال تحریم های جدید و تورم اقتصادی بازار ارز و طلا با نوسان شدیدی همراه شد و این گرانی بازارهای موازی نظیر مسکن را نیز تحت تاثیر قرار داد. التهاب قیمتی در بخش املاک سبب شد تا رشد روز افزون نرخ خرید هر متر مربع خانه در کلان شهرها به ویژه تهران مشاهده شود و قدرت خرید متقاضیان به پایین ترین سطح خود برسد. از طرفی سقف تسهیلات مسکن به دلیل عدم پوشش هزینه خرید آپارتمان نیز مورد استفاده متقاضیان قرار نگرفت و مردم تمایل بیشتری به مهاجرت به مناطق جنوبی و انتخاب آپارتمان هایی متراژ پایین نشان دادند، اما به دلیل کمبود عرضه این واحدها حجم معاملات کاهش یافت و سوداگری در بخش خرید و فروش آپارتمان های متراژ پایین در مناطق جنوبی با افزایش چشم گیری مواجه شد.

به گزارش متراژ، یکی از طرح هایی که قرار بود به منظور افزایش قدرت خرید متقاضیان در سال 98 در دستور کار قرار گیرد، افزایش وام مسکن بود اما با اعلام وزیر راه و شهرسازی این برنامه در سال جاری اجرایی نخواهد شد و طرح هایی نظیر تولید 400 هزار واحد مسکونی دولتی و حمایت از انبوه سازان با اعطای زمین دولتی و کارت اعتباری خرید مصالح در دستور قرار دارد.

در شرایطی که داوطلبان دریافت وام مسکن به حداقل رسیده، بانک مسکن با طراحی حساب پس انداز مسکن جوانان، شرایط بسیار مناسبی برای استفاده از تسهیلات ارزان قیمت مسکن بدون سپرده گذاری یک باره طراحی کرده، که دوره بازپرداخت و شرایط استفاده از آن بسیار ویژه خواهد بود. صندوق پس انداز یکم به اندازه تسهیلات خرید خانه شناخته نشده و مردم آگاهی زیادی در خصوص جزییات این وام ندارند. برای بسیاری از متقاضیان خرید خانه، سپرده گذاری یک باره چند میلیونی در صندوق پس انداز مسکن یکم میسر نیست و برخی نیز قدرت سپرده گذاری به این میزان را ندارند به همین دلیل مردم می توانند با افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان و سپرده گذاری تدریجی از امتیاز این تسهیلات ارزان قیمت خرید خانه برخوردار شوند.

در این مدل سپرده گذاری که سقف آن 15 سال می باشد، حداکثر وام برای سپرده گذاران در تهران 213 میلیون در شهرهای بزرگ نظیر اصفهان، تبریز و شیراز 177 میلیون و در سایر شهرها 142 میلیون تعیین شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.