آیا قیمت خرید و فروش مسکن در حال کاهش است؟

آرش توکلی
1398/04/24
187
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا قیمت خرید و فروش مسکن در حال کاهش است؟

با گذشت بیش از دو هفته از فصل تابستان هنوز وضعیت معاملات مسکن رونق نیافته و متقاضیان به دلیل تورم اقتصادی و کاهش قدرت خرید موفق به انتخاب و خرید واحد مسکونی مود علاقه خود نشدند.

با گذشت بیش از دو هفته از فصل تابستان هنوز وضعیت معاملات مسکن رونق نیافته و متقاضیان به دلیل تورم اقتصادی و کاهش قدرت خرید موفق به انتخاب و خرید واحد مسکونی مود علاقه خود نشدند. پس از ثبات نسبی نرخ ارز و طلا انتظار می رفت روند کاهش قیمت مسکن آغاز شود و مالکان تعرفه های پیشنهادی خود را تعدیل کنند، اما به دلیل نابسمانی و سوداگری در بخش املاک هنوز کاهش قیمتی در قیمت خرید و فروش آپارتمان های مسکونی مشاهده نشده است.
اجاره نشین ها نیز در فصل داغ اجاره نشینی در جست و جوی خانه ای با نرخ اجاره بهای مناسب با بودجه خود هستند و به دلیل افزایش نرخ اجاره مستاجران به دنبال خانه ای مناسب در مناطق جنوبی کلان شهرها به ویژه شهر تهران هستند. اما آگهی های ثبت شده در مشاورین املاک بیشتر مربوط به واحدهای مسکونی بالای 90 متر در مناطق شمالی و مرکزی پایتخت می باشد. به همین دلیل وضعیت ثبت معاملات و قراردادهای اجاره خانه در چند روز گذشته با کاهش چشم گیری مواجه شده است.
خرید و فروش آپارتمان های لوکس و نیمه لوکس شمال تهران پس از رکود پنج ساله از سال 92 به بعد به دلیل ورود نقدینگی و سرمایه گذاری در بازار مسکن رونق گرفت. اما پس از جهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال 97 ریسک سرمایه گذاری در بخش ملک و املاک افزایش یافت و سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در بخش مسکن نشدند و پول های سرگردان خود را به سمت بازارهای نظیر طلا و دلار هدایت کردند. انبوه سازان نیز به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی رغبتی به شروع ساخت و ساز واحدهای جدید نداشته و از ساخت و ساز صرف نظر کردند. کارشناسان پیش بینی می کنند بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد و در ماه های آتی شاهد نزول نرخ خرید و فروش مسکن خواهیم بود.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.