تسهیلات اجاره‌ بها به مستاجران برای تامین ودیعه مسکن

آرش توکلی
1398/09/06
641
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تسهیلات اجاره‌ بها به مستاجران برای تامین ودیعه مسکن

در چند سال گذشته میزان رشد قیمت ها در بازار مسکن بسیار چشم گیر بوده، به طوری که از اواخر سال 96 تا پایان شهریور ماه امسال میانگین رشد تعرفه خرید و فروش مسکن در کشور بیش از 300 درصد افزایش یافته

در چند سال گذشته میزان رشد قیمت ها در بازار مسکن بسیار چشم گیر بوده، به طوری که از اواخر سال 96 تا پایان شهریور ماه امسال میانگین رشد تعرفه خرید و فروش مسکن در کشور بیش از 300 درصد افزایش یافته و به همین دلیل بخش ملک و املاک به سمت رکود هدایت شده است. در پایتخت قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان به طور متوسط به بیش از 11 میلیون تومان رسیده و میزان اجاره بهای درخواستی مالکان بسیار سرسام آور و غیر منطقی شده، به همین دلیل برخی از متقاضیان قادر به تامین نیازهای مالی مالکان نشده و به مناطق جنوبی و حاشیه پایتخت مهاجرت نموده اند.
گروه دیگری از مردم نیز با هدف خانه دار شدن به شهرهای جدید مانند پرند و پردیس نقل مکان نمودند. تسهیلات خرید مسکن هم که تا چند سال گذشته به عنوان یکی از ابزار مهم برای تامین مسکن مورد استفاده قرار می گرفت در سال 97 به دلیل عدم افزایش سقف وام مسکن بدون استفاده ماند و متقاضیان به دلیل عدم پوشش دهی سقف این وام حتی برای تامین 20 درصد از هزینه کل قیمت خرید آپارتمان، از دریافت و استفاده از آن صرف نظر نمودند.
در سال 1397 دولت و مجلس با مشاهده وضعیت پرالتهاب و آشفته بازار مسکن و ارائه پیشنهادهای غیر منطقی و نجومی اجاره بها در این بخش، تصمیم گرفتند تا تسهیلات ویژه ای را به منظور افزایش قدرت مالی مردم و حمایت از متقاضیان ارائه دهند. یکی از طرح های وزارت راه و شهرسازی ارائه تسهیلات اجاره بها به مستاجران برای تامین هزینه رهن مسکن می باشد. این طرح توسط بانک مسکن تدوین شد و پیش نویس آن برای تایید نهایی به بانک مرکزی ارسال شد.

شرایط دریافت تسهیلات اجاره بها به مستاجران :

این بانک دو شیوه را برای اجرای این طرح در نظر گرفته است. راه اندازی صندوق حمایت از مستاجرین به عنوان یکی از راهکارهای اجرای این طرح در بانک مسکن می باشد که بنابر اعلام مدیران بانک مسکن، منابع این صندوق بدون پشتوانه ذخیره مالی دولتی و از محل پس اندازهای مردم تامین خواهد شد و تسهیلات برای پرداخت کامل یا بخشی از مبلغ رهن واحدهای مسکونی به اجاره نشین های واجد شرایط و سپرده گذاران این صندوق پرداخت می شود.
روش دوم که مورد تحقیق و مطالعه کارشناسان اقتصادی نیز قرار گرفت، افتتاح حساب به منظور بهره گیری از امکاناتی مانند دریافت سود سپرده گذاری با هدف توامندسازی مالی برای افزایش توان پرداخت در بازار اجاره مسکن می باشد. بر اساس این پیشنهاد مستاجران با پس انداز مبلغی مشخص در بانک مسکن و دریافت سود، قدرت مالی بیشتری برای پرداخت هزینه رهن و اجاره پیدا خواهند کرد.
منبع: تابناک

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.