آخرین وضعیت معاملات مسکن در تهران و سایر کلان شهرها

آرش توکلی
1397/05/21
217
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آخرین وضعیت معاملات مسکن در تهران و سایر کلان شهرها

در حالی که از ابتدای سال جاری افزایش قیمت خرید و فروش مسکن به شکل مستمر و دامنه دار باعث نابسمانی بازار ملک و املاک شده بود، پیش بینی می شود با کاهش نسبی قیمت سکه و ارز، حباب تعرفه های کاذب واحدهای مسکونیند.

در حالی که از ابتدای سال جاری افزایش قیمت خرید و فروش مسکن به شکل مستمر و دامنه دار باعث نابسمانی بازار ملک و املاک شده بود، پیش بینی می شود با کاهش نسبی قیمت سکه و ارز، حباب تعرفه های کاذب واحدهای مسکونی شکسته شود و متقاضیان خرید خانه با آرامش و حق انتخاب بیشتری نسبت به انتخاب واحد مسکونی ایده آل خود اقدام نمایند.
میزان نقل و انتقال املاک در کشور با یک فصل تاخیر در مقایسه با تهران از اوایل امسال رونق گرفت، ولی رشد خارج از عرف قیمت ها باعث کاهش قدرت خرید مردم شد. گزارش اولیه رسمی معاملات کشوری واحدهای مسکونی نشان دهنده این موضوع می باشد که، میانگین تعرفه هر متر مربع آپارتمان شهری در خرداد ماه 10درصد در قیاس با اردیبهشت افزایش یافته است.
به گزارش متراژ سامانه ثبت قرارداد آنلاین با کد رهگیری معتبر به نقل از دنیای اقتصاد، پس از جهش نرخ خرید و فروش واحدهای مسکونی در پایتخت، میزان معاملات کاهش یافت و این افت حجم خرید و فروش در سایر کلان شهرها نیز مشاهده شد. آمار رسمی بیانگر این است که اگر چه با شروع سال جدید، بازار مسکن دوباره رونق گرفت اما رشد چند برابری قیمت ها در اردیبهشت ماه باعث کاهش قدرت خرید خانه اولی ها و خانوارهای کم درآمد شده است.
تحلیل ها نشان می دهد، که میانگین تعرفه خرید و فروش مسکن در سطح کشور به متر مربعی 4 میلیون و 500 هزار تومان در خرداد ماه امسال رسیده است، هرچند که سهم قابل توجهی از معاملات مسکن و گرانی قیمت ها متعلق به تهران می باشد ولی افزایش قیمت دلار و سکه نقش به سزایی در رشد نرخ نقل و انتقال خانه داشته است. بدون احتساب میانگین قیمت آپارتمان در پایتخت، متوسط کشوری تعرفه مسکن کمتر از 3 میلیون تومان می باشد.
منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.