آیا دولت موفق به کنترل رکود بازار مسکن خواهد شد؟

آرش توکلی
1398/05/20
187
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا دولت موفق به کنترل رکود بازار مسکن خواهد شد؟

در سال گذشته با افزایش تنش سیاسی ایران با امریکا و اعمال تحریم های جدید علیه ایران قیمت دلار و طلا با افزایش چشم گیری روبه رو شد. بازار مسکن نیز متاثر از بازارهای موازی با تورم و

در سال گذشته با افزایش تنش سیاسی ایران با امریکا و اعمال تحریم های جدید علیه ایران قیمت دلار و طلا با افزایش چشم گیری روبه رو شد. بازار مسکن نیز متاثر از بازارهای موازی با تورم و رشد سرسام آوری همراه شد به طوری که نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان در کلان شهرها بیش از 70 درصد گران شد. از نیمه دوم سال 97 حجم خرید و فروش مسکن به دلیل کاهش قدرت مالی مردم با افت بی سابقه ای مواجه شد و دوره جدید رکود و کسادی در بازار ملک و املاک آغاز شد. سوداگران و دلالان نیز با آگاهی از نیاز مردم و با هدف کسب سود بیشتر حضور فعالی در بخش معاملات داشته و تعرفه های نجومی برای فروش املاک به مشتریان پیشنهاد می دادند. تسهیلات خرید خانه نیز به دلیل عدم پوشش دهی حتی 20 درصد از هزینه کل خرید واحدهای مسکونی در شهرهای بزرگ بدون استفاده و متقاضی شد و مردم تمایلی به دریافت این وام بانکی نشان ندادند. خریداران هم با آگاهی از نوسان و حباب قیمتی در بخش مسکن به دنبال فایل های واحدهای کوچک متراژ و قدیمی ساز در مناطق جنوبی کلان شهرها به ویژه تهران بودند، اما عرضه این واحدها بسیار محدود بود. به همین دلیل برخی از مردم به حاشیه تهران مهاجرت نمودند و بازار خرید مسکن در شهرهایی نظیر پرند و ورامین رونق گرفت.
به گزارش سرویس خبری متراژ، اتفاقی که معمولا در زمان رکود مسکن رخ می دهد این است که دولت ها از بخش ساخت و ساز غافل می شوند و به دنبال راهکارهای مقطعی برای بهبود شرایط خرید خانه برای مردم هستند. این موضوع باعث می شود که میزان عرضه و تقاضا تناسب پیدا نکند و در میان مدت التهاب و نوسان قیمت مسکن جهش مجدد داشته باشد. در شرایط کنونی وزیر راه و شهرسازی از برنامه اصلی خود در خصوص تولید 400 هزار واحد مسکونی خبر داده و به متقاضیان وعده داده تا پایان سال جاری نرخ خرید خانه و حباب قیمت مسکن شکسته  می شود. اسلامی هم چنین برای رونق در بخش ساخت و ساز نیز اعطای کارت اعتباری خرید مصالح برای انبوه سازان را پیش بینی کرده و در اختیار گذاشتن زمین دولتی برای ساخت خانه را از برنامه های اصلی دیگر خود برشمرده است. حال باید دید که آیا سیاست های جدید وزارت راه و شهرسازی در سال جاری باعث تسهیل در خانه دار شدن مردم و حرکت مسکن به سمت رونق مجدد خواهد شد یا خیر.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.