آیا دولت می تواند قیمت مسکن را ساماندهی کند؟

آرش توکلی
1397/04/19
172
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا دولت می تواند قیمت مسکن را ساماندهی کند؟

یکی از وظایف اصلی دولت تامین مسکن برای اقشار کم در آمد و فقیر جامعه می باشد. تاکنون در ایران دولت های مختلفی با شعارهایی همچون مسکن مهر اقداماتی را برای خانه دار کردن مردم فراهم نموده اند،

یکی از وظایف اصلی دولت تامین مسکن برای اقشار کم در آمد و فقیر جامعه می باشد. تاکنون در ایران دولت های مختلفی با شعارهایی همچون مسکن مهر اقداماتی را برای خانه دار کردن مردم فراهم نموده اند، اما هیچ کدام از دولت ها موفق به سیاست گذاری و اجرای طرح موفق در راستای تامین سرپناه و واحدهای مسکونی برای مردم نشده اند.
دولت باید در حوزه مسکن، برنامه ریزی، نظارت، تدوین طرح و رساندن شاخص های بخش مسکن به نقطه بهینه برای کنترل بازار را پیاده سازی نماید. اما در نگاه اقتصادی عامه فعالان ملک و املاک، مداخله بدون واسطه و مستقیم دولت در بازار مسکن و تعرفه گذاری دولتی واحدهای مسکونی به دلیل ناهمگن بودن این بازار نه تنها مفید واقع نمی شود بلکه باعث ایجاد تورم اقتصادی نیز خواهد شد.
به گزارش متراژ تارنمای آنلاین اجاره و رهن آپارتمان به نقل از دنیای اقتصاد، نگاهی بلند مدت به طرح های مداخله قیمتی دولت در بازار خرید و فروش خانه، نشان دهنده آن است که این سیاست ها، بعد از مدتی به ضد خود مبدل می شود و سبب شکل گیری یک روند به اصطلاح باخت-باخت میان بازار عرضه و تقاضای مسکن می شود.
با این تفاسیر تعرفه گذاری ملک و املاک را می توان به نوشاندن آب شور به فرد تشنه تشبیه کرد که هرچند در کوتاه مدت باعث کاهش تشنگی می شود ولی پس از مدتی باز هم تشنگی را تشدید می کند.
به همین دلیل دولت ها باید با برنامه ریزی و اجرای طرح های حمایتی، زمینه خانه دار کردن مردم را فراهم نمایند و با ابزارهای نظارتی خود از سودجویی دلالان و بساز بفروش هایی که با ایجاد قیمت کاذب قصد اخذ پول بیشتر از مردم را دارند، جلوگیری به عمل آورند.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.