آیا روند کاهش قیمت مسکن تا پایان سال ادامه خواهد داشت

آرش توکلی
1398/06/14
558
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا روند کاهش قیمت مسکن تا پایان سال ادامه خواهد داشت

در شهریور ماه بر خلاف ماه های گذشته نرخ خرید و فروش مسکن روند نزولی گرفت و میزان تورم ماهانه مسکن به منفی سه رسید. نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل تابستان و هم چنین افت چشم گیر قیمت ارز و طلا از مهمترین دلایل کاهش تعرفه خرید

در شهریور ماه بر خلاف ماه های گذشته نرخ خرید و فروش مسکن روند نزولی گرفت و میزان تورم ماهانه مسکن به منفی سه رسید. نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل تابستان و هم چنین افت چشم گیر قیمت ارز و طلا از مهمترین دلایل کاهش تعرفه خرید و فروش آپارتمان می باشد. طبق آمار رسمی منتشر شده در ماه گذشته نرخ میانگین هر متر مربع آپارتمان حدود 13 میلیون و 180 هزار تومان بوده که در مقایسه با تیر ماه 3 درصد کاهش داشته است. با شروع فصل پاییز و افت تقاضا برای خرید و اجاره ملک و املاک نیز قیمت معاملات بار دیگر روند نزولی خواهد گرفت و بازار مسکن به سمت رکود حرکت خواهد کرد. به همین دلیل کارشناسان پیش بینی می کنند که کاهش قیمت تا 15 درصد ادامه پیدا خواهد کرد.
فرهاد بیضایی با اشاره به حباب قیمتی و انتظارات تورمی در بازار ملک و املاک گفت: با کاهش تقاضا و افت چشم گیر معاملات مسکن، رشد افزایش قیمت در این بخش متوقف شد و نرخ های ارائه شده در مشاورین املاک هم با قیمت های تعدیل شده در اختیار مردم قرار گرفته اما به دلیل محدودیت قدرت مالی متقاضیان و ناکارآمدی تسهیلات خرید خانه باز هم متقاضیان توانایی خرید و معامله ملک مورد نظر خود را ندارند. این کارشناس اقتصادی هم چنین در خصوص مهمترین مشکل بازار مسکن طی چند سال اخیر نیز افزود: اصلی ترین مشکل بازار ملک و املاک در ایران مرتبط با زمین است. در شرایط کنونی نرخ سرسام آور خرید زمین باعث رشد چند برابری قیمت تمام شده مسکن شده و انبوه سازان به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و زمین دیگر تمایلی به احداث واحدهای مسکونی جدید ندارند. به همین دلیل در صورت عدم اتخاذ تدبیر و برنامه صحیح از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش عرضه مسکن، بار دیگر شاهد تورم و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن خواهیم بود.
منبع: شهرخبر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.