آیا نرخ اجاره بها کاهش می یابد

آرش توکلی
1397/04/13
376
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا نرخ اجاره بها کاهش می یابد

طی چند ماه گذشته روند نوسان اجاره بها به ویژه در تهران تحولات چشم گیری داشته و به رشدی در حدود دو برابر رشد عمومی رسیده است. یکی از دلایل اصلی افزایش تعرفه اجاره نشینی در بازار مسکن عدم توازن عرضه و تقاضا می باشد

طی چند ماه گذشته روند نوسان اجاره بها به ویژه در تهران تحولات چشم گیری داشته و به رشدی حدود دو برابر رشد عمومی رسیده است. یکی از دلایل اصلی افزایش تعرفه اجاره نشینی در بازار مسکن عدم توازن عرضه و تقاضا می باشد، به طوری که میزان تقاضا از میزان عرضه ملک بیشتر بوده و به همین علت نرخ درخواستی صاحبان ملک گران تر از گذشته شده است.
 صاحب خانه ها نیز که نظاره گر روند صعودی قیمت بازارهای موازی همچون ارز و سکه می باشند، با هدف کسب سود بیشتر و تامین مخارج خود نرخ اجاره بها را افزایش داده اند اما مقاومت مستاجران نسبت به پرداخت هزینه غیر واقعی و کاذب اجاره و رهن مسکن، بازار را به سمت تعدیل قیمت اجاره مسکن سوق می دهد.
به گزارش متراژ بزرگترین تارنمای خرید و فروش آنلاین مسکن به نقل از ایسنا، بررسی بازار اجاره خانه در شهر تهران، در خرداد ماه سال جاری حاکی از آن است که میزان رشد تعرفه اجاره بها از قیمت خرید و فروش مسکن پایین تر بوده و موجرانی که در هفته های اخیر اقدام به افزایش اجاره ها را نمودند احتمالا به دلیل کاهش درخواست رهن و اجاره نرخ های پیشنهادی پایین تری را درخواست می نمایند.
با نگاهی به قرارداهای رسمی و ثبت شده رهن و اجاره در خرداد ماه سال جاری در می یابیم که رقم های پیشنهادی از سوی مالکان برای اجاره واحد مسکونی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 30 درصد افزایش داشته و به همین دلیل متقاضیان مسکن رغبت چندانی به ثبت قرارداد ندارند و منتظر تثبیت شرایط اقتصادی و بازگشت آرامش به بازارهای موازی هستند تا بتواند با قیمتی عادلانه خانه دلخواه خود را انتخاب نمایند.
در خصوص افزایش نرخ اجاره بها و ناپایداری قیمت ها در بازار مسکن نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک معقتد است : این روزها تعرفه ها بر اساس سلایق مالکان آپارتمان  تعیین می شود و هیچ گونه دلیل منطقی برای افزایش دو برابری میزان درخواستی آن ها وجود ندارد.
عقبایی هم چنین خاطر نشان کرد: هر سال بر اساس تورم اقتصادی و شاخص قیمت مسکن قیمت اجاره بها افزایش می یابد اما در سال جاری به علت عدم تعادل میان عرضه و تقاضا و کاهش ساخت و ساز مسکن قیمت اجاره بها به دست موجران و سرمایه گذاران افتاده که به علت نبودن بازار رقابتی قیمت توسط آن ها تعیین می شود. دولت نیز هیچ گونه طرح نظارتی برای کنترل قیمت اجاره مسکن پیش بینی نکرده است.
منبع: ایسنا

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.