احتمال افزایش وام مسکن با توجه به افزایش تسهیلات بخش مسکن!

الهه بهشتی
1398/07/21
232
زمان مطالعه: 3 دقیقه
احتمال افزایش وام مسکن با توجه به افزایش تسهیلات بخش مسکن!

با توجه به روند صعودی قیمت مسکن در یک سال اخیر، وام مسکن پاسخگوی نیاز متقاضیان نبوده است و حال احتمال می رود که با افزایش 7 درصدی تسهیلات اعطایی به حوزه مسکن، وام مسکن نیز به همین میزان افزایش پیدا کند.

با توجه به گزارشات اخیر، پیش بینی می شود که با توجه به احتمال افزایش 7 درصدی تسهیلات حوزه مسکن، وام مسکن نیز به همین میزان افزایش یابد.
با توجه به روند صعودی قیمت مسکن در یک سال اخیر، وام مسکن پاسخگوی نیاز متقاضیان نبوده است،  به این دلیل معاملات خرید و فروش مسکن در سال گذشته با افت شدیدی روبه رو شد. حال احتمال می رود که با افزایش 7 درصدی تسهیلات اعطایی به حوزه مسکن، بخشی از این بودجه به خرید مسکن تخصیص داده شود.
میزان تسهیلات بخش مسکن در سال گذشته 103 هزار میلیارد تومان بود که این رقم، 13 درصد از کل مبلغ پرداختی به بانک ها را شامل می شد. طبق پیش بینی کارشناسان و با توجه به اوضاع مسکن در یک سال گذشته، این رقم باید تا 20 درصد از کل تسهیلات اعطایی به بانک ها افزایش پیدا کند. با توجه به شنیده ها، می توان این مبلغ را چیزی حدود 200 هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که اگر مطابق سال گذشته 47 درصد از آن به وام مسکن اختصاص داده شود، رقم قابل توجهی خواهد بود. 

 

آیا بانک ها با اجرای این طرح همکاری خواهند کرد؟

در طی سال های گذشته، شاهد عدم تمایل بانک ها به پرداخت وام های مسکن بوده ایم. افشین پروین پور، کارشناس حوزه مسکن، معتقد است بانک ها با اجرای این طرح همکاری نخواهند کرد چرا که آن ها ترجیح می دهند وام های کلان با سود بسیار بالا بدهند و اعطای وام های بلند مدت با سود کم، تعادل تراز مالی بانک ها را برهم می زند.
لازم به گفتن است که مردم نیز دیگر تمایل چندانی به دریافت وام مسکن ندارند. علت این عدم تمایل را می توان در کم بودن مبالغ این وام ها و همچنین طولانی بودن فرآیند آن پیدا کرد چرا که با توجه به شتاب افزایش قیمت مسکن، سرمایه گذاری یک ساله در بانک ها به صرفه به نظر نمی رسد.

 

اجرایی شدن این طرح، چه تاثیری بر روی بازار مسکن خواهد گذاشت؟

با تحقق اجرایی شدن این طرح و تزریق 200 هزار میلیارد تومان به بخش تولید مسکن، می توان امیدوار بود که طی کمتر از 10 سال، بخش عظیمی از مشکلات بازار مسکن حل شود. اما اگر بخش اعظم این مبلغ صرف افزایش وام مسکن شود، این خطر وجود دارد که قیمت مسکن نیز به همان میزان افزایش پیدا کند و این موضوع به عدم ثبات قیمت مسکن دامن خواهد زد.
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.