افزایش خانه های خالی با وجود رکود ساخت و ساز

آرش توکلی
1397/04/17
158
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش خانه های خالی با وجود رکود ساخت و ساز

طبق آمارهای رسمی منتشر شده، تعداد واحدهای مسکونی بدون سکنه در ایران سه برابر میانگین جهانی می باشد، اما آپارتمان های ساخته شده با نیاز متقاضیان مسکن هم خوانی ندارد و اکثر این خانه ها لوکس و دارای متراژ می باشند که از توان خرید خانه اولی ها خارج است.

طبق آمارهای رسمی منتشر شده، تعداد واحدهای مسکونی بدون سکنه در ایران سه برابر میانگین جهانی می باشد، اما آپارتمان های ساخته شده با نیاز متقاضیان مسکن هم خوانی ندارد و اکثر این خانه ها لوکس و دارای متراژی می باشند که از توان خرید خانه اولی ها خارج است.
افزایش قیمت ها در سه ماه نخست سال 1397 سبب شده تا وزارت راه و شهرسازی به بررسی راهکارهای مدیریت و کنترل بازار مسکن با حضور کارشناسان فعال این حوزه بپردازد ولی رشد نقدینگی و کاهش ارزش پولی ملی که همراه با تورم اقتصادی توام گردیده، باعث ناپایداری بازارها شده و امکان ارائه راهکار مناسب را برای متولیان مسکن فراهم نساخته است.
مقایسه شاخص های مهم از جمله خرید و فروش خانه، پروانه های ساختمانی، جمعیت و واحدهای مسکونی بیانگر آن است که علی رغم کاهش ساخت آپارتمان های مسکونی ، سالیانه بیش از 36 هزار خانه خالی به تهران افزوده می شود.
به گزارش متراژ بزرگ ترین تارنمای خرید و فروش مسکن به نقل از ایسنا، بررسی میزان ساخت و ساز در پایتخت نشان می دهد مالکان و بساز و بفروش های واحدهای مسکونی با آگاهی کامل از میزان افزایش قیمت ملک و املاک حضور فعالی در زمینه اخذ پروانه های ساختمانی داشته اند و میزان صدور پروانه های ساختمانی با رشد 25 درصدی در سه ماه نخست سال جاری مواجه شده است.
با احتساب  پروانه های صادره پیش بینی می شود در سال جاری به صورت ماهیانه 8000 آپارتمان مسکونی در شهر تهران تکمیل شود، که این تعداد حدود 36 هزار واحد بیشتر از نسبت رشد تعداد خانوارهای پایتخت نشین می باشد.
در مجموع می توان گفت حتی اگر با سیاست های صحیح کنترلی دولت، خانه های خالی از سکنه به مردم عرضه شود و صدور پروانه های ساختمانی به صفر برسد، باز هم پایتخت تا 15 سال آتی نیاز به تولید مسکن نخواهد داشت و میزان فعلی خانه ها پاسخ دهنده نیاز متقاضیان ملک و املاک خواهد بود.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.