ثبات قیمت مصالح باعث افزایش ساخت و ساز می شود

آرش توکلی
1398/07/15
258
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ثبات قیمت مصالح باعث افزایش ساخت و ساز می شود

یکی از مهمترین دلایل عدم حضور سرمایه گذاران در بازار مسکن و کاهش انبوه سازی در تهران، افزایش قیمت مصالح ساختمانی در یک سال اخیر بود. در سال 96 و همزمان با خروج آمریکا از برجام نرخ دلار و طلا روند صعودی پیدا کرد

یکی از مهمترین دلایل عدم حضور سرمایه گذاران در بازار مسکن و کاهش انبوه سازی در تهران، افزایش قیمت مصالح ساختمانی در یک سال اخیر بود. در سال 96 و همزمان با خروج آمریکا از برجام نرخ دلار و طلا روند صعودی پیدا کرد و بازارهای موازی نیز متاثر از این گرانی قرار گرفتند. میانگین رشد تعرفه خرید و فروش مسکن با رشد 50 درصدی روبه رو شد و هزینه خرید ملزومات ساختمانی نیز با افزایش چشم گیری همراه شد و به همین دلیل برخی از سازندگان پروژه های در حال ساخت خود را به حالت نیمه تعطیل تبدیل کرده تا پس از ثبات نرخ ها ساخت واحدهای مسکونی را ادامه دهند. برخی از سرمایه گذاران نیز به دلیل مشاهده وضعیت نابسمان ملک و املاک از سرمایه گذاری در این بخش انصراف دادند و میزان ساخت و ساز در کشور به کمترین حد خود در سه سال اخیر رسید.
به گزارش متراژ سامانه خرید آنلاین مسکن با کد رهگیری معتبر، فایل های ارائه شده در مشاورین املاک پایتخت نیز با تقاضای مردم  هم خوانی نداشت و عمده آگهی های ثبت شده در سایت های اینترنتی و بنگاه های معاملاتی مربوط به واحدهای نوساز مناطق شمالی تهران بود که قیمت های نجومی و سرسام آوری داشت و با قدرت مالی مشتریان تناسب نداشت. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در 6 ماه نخست سال 98 متقاضیان علاقه زیادی به خرید خانه در مناطق جنوبی تهران داشتند و میزان تقاضا برای انتخاب و معامله واحدهای مسکونی کمتر از 80 متر افزایش یافته است به همین دلیل فایل های آماده فروش در منطقه یک با کاهش قیمت روبه رو شد اما آپارتمان های قدیمی ساز جنوب تهران با رشد سوداگری و افزایش قیمت مواجه گردید. دولت نیز با هدف تامین مسکن برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه طرح اقدام ملی مسکن با شعار تولید 400 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور را از شهریور ماه اجرایی کرد و بر اساس اعلام وزیر راه این طرح با مشارکت بخش خصوصی، آپارتمان های جدید و متناسب با نیاز مردم تولید خواهد شد.
منبع: قطره

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.