خانه های خالی باعث ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور شده اند

آرش توکلی
1398/06/05
226
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خانه های خالی باعث ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور شده اند

گروهی از دلالان هم با قیمت گذاری دلخواه و سلیقه ای اقدام به ایجاد تنش و التهاب در بخش خرید و فروش مسکن نمودند و به همین دلیل شرایط خانه دار شدن مردم سخت تر از گذشته شد.

در شرایطی که مردم به دلیل افزایش سرسام آور قیمت مسکن و کمبود آپارتمان های کوچک متراژ موفق به انتخاب و خرید ملک مورد نظر خود نشده اند بیش از 2 میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد. طی چند سال گذشته برخی از سرمایه گذاران اقدام به خرید خانه به عنوان کالای سرمایه ای نمودند و بخش زیادی از تقاضا در بازار را به خود اختصاص دادند. گروهی از دلالان هم با قیمت گذاری دلخواه و سلیقه ای اقدام به ایجاد تنش و التهاب در بخش خرید و فروش مسکن نمودند و به همین دلیل شرایط خانه دار شدن مردم سخت تر از گذشته شد. میزان پوشش دهی سقف تسهیلات بانکی هم با جهش نرخ ها در بخش مسکن هم خوانی نداشت وتمایل متقاضیان خانه اولی برای دریافت تسهیلات خرید خانه به حداقل رسید.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، در شرایطی که رقم نقدینگی به گفته وزیر اقتصاد به 2 هزار میلیارد تومان رسیده است، کارشناسان اقتصاد ارزش خانه های خالی را حدود 1500 هزار میلیارد تومان تخمین می زنند. برخی از صاحب نظران معتقد اند سیاست های غلط وزیر سابق راه و شهرسازی در خصوص عدم توجه به ساخت و ساز باعث ایجاد بی تعادلی در بخش عرضه و تقاضا شده است. عباس آخوندی در ابتدا با انتقاد شدید از طرح مسکن مهر بودجه مورد نظر برای اتمام پروژه های مسکونی نیمه تمام این طرح را تامین نکرد و سپس با اشاره به وجود خانه های خالی از سکنه از لزوم اجاره و اخذ مالیات از صاحبان آن ها تاکید کرد و هیچ برنامه ای برای ساخت و ساز واحدهای جدید برای اعطا به خانوارهای آسیب پذیر و ضعیف اجرایی نشد.
طرح اخذ مالیات بر عایدی مسکن نیز که طی چند سال اخیر مورد توجه مجلس و دولت قرار گرفته به دلیل عدم پیش بینی تمهیدات لازم برای اجرای آن و ابهام در خصوص شناسایی خانه های خالی هنوز در حد طرح باقی مانده و هیچ گونه اقدام جدی در راستای عملیاتی شدن این برنامه انجام نشده است.
منبع: شهرخبر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.