دریافت مالیات از صاحبان ویلاهای تفریحی

آرش توکلی
1397/02/24
202
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دریافت مالیات از صاحبان ویلاهای تفریحی

به گزارش متراژ، طرح دریافت مالیات از خانه های خالی یکی از راهکارهای دولت برای کنترل و رونق بازار مسکن است که پس از گذشت چند سال هنوز اجرایی نشده است. این قانون به دلایلی همچون عدم شناسایی املاک و زیر ساخت فنی تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است، اما وزارت راه و شهرسازی در سال جاری موظف شده که سامانه ملی املاک و اسکان کشور را به منظور رصد و ایجاد بانک اطلاعاتی مسکن، راه اندازی نماید تا طرح اخذ مالیات از کلیه املاک و مستغلات به صورت جامع و دقیق صورت پذیرد.

به گزارش متراژ، طرح دریافت مالیات از خانه های خالی یکی از راهکارهای دولت برای کنترل و رونق بازار مسکن است که پس از گذشت چند سال هنوز اجرایی نشده است.
این قانون به دلایلی همچون عدم شناسایی املاک و زیر ساخت فنی تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است، اما وزارت راه و شهرسازی در سال جاری موظف شده که سامانه ملی املاک و اسکان کشور را به منظور رصد و ایجاد بانک اطلاعاتی مسکن، راه اندازی نماید تا طرح اخذ مالیات از کلیه املاک و مستغلات به صورت جامع و دقیق صورت پذیرد.
رئیس اتحادیه املاک در خصوص این خبر افزود: متولی اصلی اجرای این قانون وزارت راه وشهرسازی می باشد و از خرداد امسال با رونمایی از سامانه ملی ملک طرح مالیات بر خانه های خالی عملیاتی خواهد شد.
ب ا اجرای این طرحبه  مالکان ویلاهای خالی نیز باید مالیات پرداخت کنند و در سامانه املاک و اسکان کشور کلیه اطلاعات خانه ها و املاک کشور با مشخصات دقیق اعم از، متراژ، نوع کاربری و نشانی دقیق ثبت می شود.
هنوز شناسایی خانه ها و املاک خالی از سکنه کار آسانی نیست ولی ماموران مالیاتی با بررسی املاک قادر خواهند بود که خانه های خالی، ویلاهای تفریحی و مالکان چند خانه، اطلاعاتی دقیق را ثبت و یادداشت کنند.
آمار خانه های خالی در کشور :
در بازه زمانی 6 ساله بین سال های 1390 تا 1395 تعداد خانه های خالی از سکنه ایران، 63 درصد افزایش یافت که این میزان رشد 4.5 برابر رشد واحدهای مسکونی در حال استفاده است. بر اساس آمار رسمی منتشر شده در کل شهرهای ایران بیش از 2 میلیون و 600 هزار واحد آپارتمان بدون استفاده وجود دارد که این مقدار معادل 9 درصد از کل موجودی مسکن کشور است.
کدام شهرها بیشترین آمار خانه های خالی را دارند؟
با نگاهی به گزارش های مرکز آمار که در سال 1395 منتشر شد می توان، به این نکات اشاره کرد:
استان تهران بالاترین میزان خانه های خالی از سکنه را دارد و بیش از 19 درصد واحدهای مسکونی در پایتخت ایران خالی می باشد.
هم چنین استان های اصفهان و خراسان رضوی با 9.3 و 7.5 درصد در رتبه های بعدی به لحاظ واحدهای خالی مسکونی قرار گرفته اند.
درصد صاحب خانه بودن خانواده های ایرانی؟
در آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن که به صورت سراسری و کشوری صورت گرفت مشخص شد، بیش از 60 درصد خانوارهای ایرانی صاحب خانه و تنها 30 درصد مردم کشور فاقد مالکیت مسکن می باشند و به صورت استیجاری از املاک صاحبان خانه استفاده می نمایند.

منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.