نگاهی به تعرفه خرید و فروش مسکن در تهران

آرش توکلی
1397/04/02
245
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگاهی به تعرفه خرید و فروش مسکن در تهران

این روزها رشد سرسام آور نرخ دلار و انواع ارز در بازار آزاد عامل گرانی 30 درصدی بعضی از فرآورده ها و مصالح ساختمانی شده، بدون تردید این افزایش قیمت ها باعث تشدید تعرفه خرید و فروش واحدهای مسکونی خواهد شد.

این روزها رشد سرسام آور نرخ دلار و انواع ارز در بازار آزاد عامل گرانی 30 درصدی برخی از فرآورده ها و مصالح ساختمانی شده، بدون تردید این افزایش قیمت ها باعث تشدید تعرفه خرید و فروش واحدهای مسکونی خواهد شد.
قیمت مسکن در پایتخت، در اردیبهشت ماه سال جاری به بالاترین میانگین رشد ماهیانه طی شش سال اخیر رسیده است. تحولات اخیر بازار ملک و املاک نشان می دهد که آپارتمان های واقع در منطقه 5 تهران با 12.8 درصد، خانه های متری 3 تا 3/5 میلیون با سهم 9 درصد، واحدهای 60 تا 70 متری با 15.6 از کل معاملات، بالاترین آمار خرید و فروش را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش متراژ، سامانه آنلاین جست و جوی ملک، به نقل از دنیای اقتصاد، میزان عرضه مسکن دو برابر شده است اما سهم آپارتمان های زیر 80 متر مربع به 2 درصد رسیده، هم چنین میزان قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی باعث رغبت متقاضیان مسکن به خرید واحدهای متراژ پایین شده است. این شکاف به سیاست گذاری جزیره ای در بخش شهرسازی بدون هماهنگی با تحولات اقتصادی بر می گردد.
برخی از قوانین شهرسازی و عرضه نامتناسب مسکن باعث کاهش چشم گیر ساخت و ساز آپارتمان های کوچک گردیده است. بر اساس آمار ساخت واحدهای مسکونی، میزان خانه های زیر 60 متر مربع در پایتخت بسیار ناچیز است و سهم یک درصدی از کل ساخت و سازهای مسکن را به خود اختصاص داده است اما بیش از یک چهارم خرید و فروش آپارتمان در پایتخت مربوط به معامله واحدهای زیر 60 متر می شود.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.