پیش بینی کاهش 15 درصدی قیمت مسکن در پاییز و زمستان

آرش توکلی
1398/07/10
223
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیش بینی کاهش 15 درصدی  قیمت مسکن در پاییز و زمستان

با پایان فصل تابستان میزان تقاضا برای خرید و فروش مسکن و اجاره کاهش یافت و مردم تمایلی برای خرید خانه تا پایان سال نخواهند داشت. هرچند که برخی از سرمایه گذاران و دلالان در صورت ارائه فایل های قیمت مناسب اقدام به خرید می نمایند

با پایان فصل تابستان میزان تقاضا برای خرید و فروش مسکن و اجاره کاهش یافت و مردم تمایلی برای خرید خانه تا پایان سال نخواهند داشت. هرچند که برخی از سرمایه گذاران و دلالان در صورت ارائه فایل های قیمت مناسب اقدام به خرید می نمایند اما تا روزهای پایان سال رکود در بازار مسکن استمرار خواهد داشت. در شش ماه نخست سال 98 شاهد افزایش بی سابقه نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان در تهران بودیم و این موضوع باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان شد. به همین دلیل میزان خرید و فروش مسکن در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افت یافت و فایل های ارائه شده در مشاورین املاک نیز بدون مشتری باقی ماند. در دو هفته پایانی شهریور ماه برخی از مالکان به دلیل عدم فروش واحدهای مسکونی خود اقدام به اصلاح تعرفه فروش آپارتمان نمودند و نرخ های تعدیل شده ای را به مشتریان پیشنهاد دادند تا قبل از پایان فصل داغ معاملات واحدهای خود را واگذار نمایند اما این کار نیز باعث رشد معاملات و خرید متقاضیان نشد، زیرا قیمت های اصلاحی نیز با قدرت مالی متقاضیان هم خوانی نداشت و وام مسکن هم به دلیل ناکارآمدی کمکی شایان توجهی به افزایش نقدینگی مردم نکرد.
به گزارش سرویس خبری متراژ، برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد اند زمان آن رسیده تا دولت در بازار مسکن دخالت کند و با اتخاذ سیاست های مناسب مانند اخذ مالیات از خانه های خالی و اجاره مسکن دولتی، زمینه سوداگری و سو استفاده برخی از دلالان را از بین ببرد و نظارت بیشتری به قیمت گذاری املاک در تهران داشته باشد. مهدی سلطانی کارشناس مسکن با اشاره به آخرین تحولات اقتصادی در ایران ابراز امیدواری کرد با توجه به عرضه 2 برابری مسکن و ساخت و ساز آپارتمان دولتی و هم چنین کاهش تقاضا، نرخ خرید و فروش املاک تا پایان سال جاری با کاهش 15 درصدی همراه شود و میزان سوداگری در بخش نقل و انتقال مسکن کاهش یابد.
منبع: شهر خبر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.