کاهش مجدد هزینه اجاره بها در بازار مسکن پایتخت

آرش توکلی
1398/08/29
198
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش مجدد هزینه اجاره بها در بازار مسکن پایتخت

با شروع فصل پاییز و پایان فصل داغ اجاره نشینی میزان تقاضا برای رهن و اجاره واحدهای مسکونی در تهران با کاهش چشم گیری مواجه شده و بازار نقل و انتقال مسکن نیز به خواب زمستانی فرو رفته است.

با شروع فصل پاییز و پایان فصل داغ اجاره نشینی میزان تقاضا برای رهن و اجاره واحدهای مسکونی در تهران با کاهش چشم گیری مواجه شده و بازار نقل و انتقال مسکن نیز به خواب زمستانی فرو رفته است. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده نرخ اجاره بها در آبان ماه در مقایسه با شهریور 20 درصد کاهش یافته اما نسبت به زمان مشابه سال قبل بالغ بر 50 درصد رشد مشاهده می شود. برخی از مستاجران نیز به دلیل نوسان شدید اقتصادی و ترس از تورم اقدام به تمدید پیش از موعد قرارداد اجاره می نمایند تا دغدغه ای بابت افزایش پلکانی هزینه اجاره بها نداشته باشند. با وجود افت محسوس میزان معاملات مسکن در پایتخت و عدم تقاضا برای خرید خانه در تهران، فروشندگان حاضر به تعدیل قیمت فروش آپارتمان های خود نشده و هنوز فایل های ارائه شده در مشاورین املاک با نرخ های غیر منطقی به ثبت رسیده است. با افزایش قیمت بنزین نیز برخی از سوداگران با وسوسه فروشندگان اقدام به ایجاد حباب قیمتی جدید در بازار ملک و املاک نموده اند و معتقد اند تعرفه خرید و فروش مسکن متاثر از گرانی بنزین قرار خواهد گرفت و بار دیگر شاهد افزایش نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان در تهران خواهیم بود.


میزان افزایش نرخ اجاره بها در تهران طی 2 سال اخیر :

بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در مهر ماه سال جاری تعرفه اجاره نشینی در پایتخت در قیاس با مهر ماه پارسال بیش از 35 رشد داشته و میزان ثبت قراردادهای اجاره نیز در مهر امسال در قیاس با مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش یافته است. در تابستان سال جاری به دلیل تورم اقتصادی و ارائه پیشنهادهای اجاره نشینی با قیمت های سرسام آور بخش زیادی از مستاجران از پایتخت را ترک کردند و به شهرهای تازه ساخت حاشیه تهران مهاجرت نمودند. کوچ طبقاتی به دلیل محدودیت قدرت مالی در شرایطی رقم خورد که بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی بانک مرکزی بیش از 490 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه( در سال 1395) در تهران وجود داشته و که این میزان در سال جاری به بیش از 580 هزار واحد مسکونی رسیده است. این موضوع به دلیل خرید خانه به عنوان کالای سرمایه ای توسط برخی از سرمایه گذاران رخ داده و مالکان این واحدها حاضر به اجاره و فروش آپارتمان های خود با نرخ های منطقی نمی باشند.
منبع: شهر خبر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.