وضعیت عرضه و تقاضا در بازار مسکن

آرش توکلی
1397/02/30
358
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وضعیت عرضه و تقاضا در بازار مسکن

با نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش معاملات مسکن، میزان تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی افزایش یافته است و مردم سعی دارند تا قبل از گران شدن مجدد قیمت ملک و املاک، خانه دلخواه خود را خریداری نمایند. وضع تحریم های جدید علیه ایران و رشد روز افزون قیمت دلار و طلا باعث هدایت سرمایه های سرگردان به سمت بازار مسکن شده و دلالان با هدف ایجاد تورم بیشتر قیمت هایی غیر واقعی و گزاف را برای فروش آپارتمان ها از متقاضیان خرید مسکن مطالبه می نمایند.

با نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش معاملات مسکن، میزان تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی افزایش یافته است و مردم سعی دارند تا قبل از گران شدن مجدد قیمت ملک و املاک، خانه دلخواه خود را خریداری نمایند.
وضع تحریم های جدید علیه ایران و رشد روز افزون قیمت دلار و طلا باعث هدایت سرمایه های سرگردان به سمت بازار مسکن شده و دلالان با هدف ایجاد تورم بیشتر قیمت هایی غیر واقعی و گزاف را برای فروش آپارتمان ها از متقاضیان خرید مسکن مطالبه می نمایند.
برخی از صاحب نظران در خصوص تاثیر برجام بر میزان عرضه و تقاضا در حوزه ملک و املاک عقیده دارند با توجه به این که مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود، خروج آمریکا از برجام تاثیری بر بازار مسکن نخواهد داشت ولی عده ای دیگر بر این باوراند که رشد غیر قابل تصور تعرفه ارز و سکه باعث افزایش 40 درصدی قیمت خانه خواهد شد.
به گزارش متراژ یکی از نمایندگان مجلس در خصوص ناپایداری قیمت مسکن گفت: ایجاد تحریم های جدید و لغو برجام از لحاظ روانی نوساناتی را در قیمت خرید و فروش املاک ایجاد کرده است، اما حباب قیمت ها در بازار مسکن غیر واقعی می باشد و هجوم نقدینگی به سمت خرید و فروش دلار باعث نابسمانی بازارهای دیگر نیز شده است.
دولت با افزایش نرخ ارز و سکه تلاش کرد که با تدوین سیاست های کنترلی از تورم اقتصادی و رشد روز افزون قیمت دلار جلوگیری کند، اما موفق به انجام این مهم نشد و باعث هجوم سرمایه های سرگردان به سمت بازارهای کاذب گردید و سرمایه گذاران به جای فعالیت و گردش مالی در جهت کسب و کار و تولید مولد اقدام به خرید سکه و ارز برای افزایش دارایی های خود نمودند.

ناپایداری قیمت مسکن:
از نیمه دوم سال گذشته با رکود بازار املاک، افزایش تسهیلات بانکی و کاهش تعرفه خرید و فروش مسکن، متقاضایان مسکن رغبت بیشتری به معامله و خرید واحدهای مسکونی پیدا کردند ولی با شروع سال 1397 و ناپایداری اقتصادی در جامعه میزان نقل و انتقال املاک با ریزش مشتریان واقعی و رشد 40 درصدی تعرفه خرید آپارتمان مواجه گردید.

عدم نظارت و برخورد قانونی با گرانفروشان:
یکی دیگر از عوامل ناپایداری تعرفه ها در خرید و فروش خانه، فقدان برخورد قانونی با گرانفروشان است که باعث بی نظمی و عدم ثبات قیمت ها در بازار املاک شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.