بازار خرید و فروش آپارتمان های کمتر از 55 متر در تهران

آرش توکلی
1397/05/18
374
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار خرید و فروش آپارتمان های کمتر از 55 متر در تهران

خانه اولی با توجه به بودجه و شرایط مالی، آپارتمان های کوچک متراژ را برای خرید انتخاب می کنند. طبق آمارهای سامانه اطلاعات بازار املاک ایران از ابتدای خرداد ماه سال جاری تاکنون بیش از 30 درصد معاملات ثبت شده، مربوط به واحدهای مسکونی کوچک متراژ بوده

خانه اولی ها با توجه به بودجه و شرایط مالی، آپارتمان های متراژ پایین را برای خرید انتخاب می کنند. طبق آمارهای سامانه اطلاعات بازار املاک ایران، از ابتدای خرداد ماه سال جاری تاکنون بیش از 30 درصد معاملات ثبت شده، مربوط به واحدهای مسکونی متراژ پایین بوده و آپارتمان هایی که سن بنای آنها تا 15 سال نیز بوده ، مورد توجه خریداران مسکن قرار گفته است.
نوسان شدید تعرفه خرید و فروش مسکن از دی ماه سال 1396 تا تابستان سال جاری، باعث کاهش تمایل مالکان به عرضه آپارتمان ها شده و بازار مسکن را از تعادل خارج کرده است. افزایش قیمت ارز و سکه نیز موجب حباب قیمت ها در بازار مسکن گردیده، ولی کارشناسان اقتصادی امیدوارند با ورود بسته جدید ارزی دولت به بازار، میزان معاملات در حوزه ملک و املاک افزایش یابد.
به گزارش متراژ، وب سایت رهن و اجاره مسکن به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس گزارش های ارائه شده از سامانه های ملکی، 20 درصد از کل معاملات مربوط به آپارتمان های کمتر از 50 متر مربع، می باشد. تا تاریخ 14 مرداد 1397 میزان نقل و انتقال ملک در پایتخت 4476 بوده، که از این تعداد 979 مورد به خانه های کمتر از 55 متر اختصاص یافته است.
کاهش قدرت خرید و تورم اقتصادی شدید در ماه های اخیر باعث شده تا میزان معاملات خانه اولی ها و اقشار کم درآمد کاهش یابد. دولت نیز به دلیل عدم توازن میان عرضه و تقاضا در حال بررسی تصویب قانون های حمایتی، برای مصرف کنندگان مسکن می باشد و طرح دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه و افزایش سقف تسهیلات مسکن یکم را به مجلس پیشنهاد داده است.
مظنه فروش واحدهای مسکونی کمتر از 55 در پایتخت را با هم مرور می کنیم:
قیمت خرید یک آپارتمان 35 متری در منطقه 17 تهران ( 10 سال ساخت ) حدود 82 میلیون تومان است، اما در بلوار ابوذر تهران یک واحد مسکونی 36 متری که عمر بنای آن حدود 16 سال می باشد با قیمت 102 میلیون تومان، خرید و فروش می شود.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.