بررسی نقش غیر مستقیم بانک ها در گرانی مسکن

آرش توکلی
1397/12/23
156
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بررسی نقش غیر مستقیم بانک ها در گرانی مسکن

در چند ماه اخیر و همزمان با رشد قیمت خرید و فروش مسکن میزان اعطای تسهیلات ساخت و ساز توسط بانک ها کاهش یافته و بانک ها به دلایل نامعلومی از پرداخت تسهیلات به منظور ساخت و ساز

در چند ماه اخیر و همزمان با رشد قیمت خرید و فروش مسکن میزان اعطای تسهیلات ساخت و ساز توسط بانک ها کاهش یافته و بانک ها به دلایل نامعلومی از پرداخت تسهیلات به منظور ساخت و ساز امتناع می ورزند. انبوه سازان فعال هم که تا چند سال گذشته حضور فعالی در بخش ساخت و ساز داشتند به دلیل نوسان شدید نرخ مصالح ساختمانی و عدم حمایت دولت برای دریافت وام از حضور در این بخش انصراف داده و منتظر بازگشت آرامش به بازار مسکن هستند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، در چند سال گذشته یکی از ابزارهای تامین مالی برای ساخت واحدهای مسکونی استفاده از تسهیلات ویژه سیستم بانکی بود که در کمترین زمان و با سود مشارکت مشخص توسط بانک ها در اختیار سازندگان قرار می گرفت. اما در سال جاری با تسهیلات بانکی به منظور ساماندهی مسکن مهر اختصاص یافته و مبلغ بسیار کمی به سایر حوزه ها تخصیص داده شده است.
دبیر کانون انبوه سازان در خصوص شرایط اقتصادی و اعمال تحریم های همه جانبه علیه ایران، گفت: ابزارهای مالی بسته شده و این عملکرد باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن می شود. انبوه سازان نیز دیگر تمایلی برای ساخت آپارتمان های جدید ندارند و این یک تهدید بزرگ برای اقتصاد کشور محسوب می شود. وضع مالیات های سنگین در بخش ساخت و ساز نیز یکی از عوامل بسیار مهم رکود بازار مسکن تلقی می شود. پورحاجت خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال 94 تغییراتی در حوزه مالیاتی رخ داد که بر اساس آن هیچ تفاوتی بین بخش تولید مسکن و سوداگری برای اخذ مالیات پیش بینی نشده است.
در حال حاضر برخی از کارشناسان پیشنهاد افزایش وام مسکن تا سقف 160 میلیون تومان را با توجه به گرانی مسکن داده اند، هرچند که این طرح مورد پذیرش وزیر راه و شهرسازی قرار نگرفت و باعث ایجاد تورم خواهد شد، اما در شرایط فعلی بهترین و سریع ترین روش برای خانه دار شدن مردم افزایش وام مسکن می باشد.
منبع: ایسنا

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.