چرا کمیسیون مشاورین املاک باید افزایش پیدا کند

آرش توکلی
1397/12/25
192
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا کمیسیون مشاورین املاک باید افزایش پیدا کند

در چند ماه گذشته به دلیل تورم اقتصادی و جهش سرسام آور قیمت خرید مسکن، حجم معاملات با کاهش چشم گیری روبه رو شده و همین عامل باعث افت درآمد مشاورین املاک گردیده است.

در چند ماه گذشته به دلیل تورم اقتصادی و جهش سرسام آور قیمت خرید مسکن، حجم معاملات با کاهش چشم گیری روبه رو شده و همین عامل باعث افت درآمد مشاورین املاک گردیده است. برخی از کارشناسان تصور می کردند که مشاورین املاک به افزایش نرخ خرید و فروش مسکن دامن می زنند اما بر خلاف این دیدگاه، هرچقدر تعرفه خرید آپارتمان افزایش یابد، قدرت خرید مردم کم می شود و در نتیجه میزان ثبت معاملات با افت مواجه می شود.
به گزارش سرویس خبری متراژ، رییس اتحادیه مشاورین املاک در خصوص وضعیت بازار ملک و املاک گفت: کار مشاور املاک راهنمایی خریدار و فروشنده در انتخاب بهترین گزینه است. هنگامی که یک فرد خانه خود را برای فروش به دفاتر املاک معرفی می کند، اولین حرفی که مشاور به او می گوید این است که، آیا مایل به فروش ارزان تر ملک خود هستی؟
زیرا هدف بنگاه های معاملاتی این است که خانه به فروش برسد و حق الزحمه دریافت نماید. پس ماهیت شغل مشاورین املاک پایین آوردن نرخ املاک برای توافق دو طرف و ثبت معامله می باشد.
در حال حاضر با گسترش فناوری، ابزارهای تبلیغات متنوع و گسترده شده است. سایت های اینترنتی که امکان ثبت آگهی رایگان ملک و املاک را به متقاضیان و سوداگران می دهند باعث ایجاد قیمت کاذب در بخش مسکن شده و فروشنده با هدف کسب سود بیشتر، قیمت سرسام آوری را برای فروش ملک خود در این سایت ها ثبت می نماید.
مصطفی خسروی خاطر نشان کرد: برخی از رسانه ها معتقدند کمیسیون بنگاه های املاک بالاست. در حال حاضر حق الزحمه ثبت املاک تا 500 میلیون تومان نیم درصد و از 500 میلیون تومان به بالا یک چهارم درصد از هریک از طرفین قرارداد می باشد. در حالی که در دیگر کشورها بالغ بر شش درصد از فروشنده کمیسیون دریافت می گردد. به همین دلیل سعی داریم طرح افزایش حق الزحمه را تصویب و آن را به یک درصد افزایش دهیم.
منبع: تی نیوز

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.