افزایش تعداد خانوارهای اجاره نشین شهری

آرش توکلی
1398/05/16
172
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش تعداد خانوارهای اجاره نشین شهری

در چند سال اخیر قدرت خرید مردم به دلیل شرایط اقتصادی و تورم ناشی از تحریم ها کاهش یافته و صاحب خانه دار شدن به آرزویی دست نیافتنی برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شده است.

در چند سال اخیر قدرت خرید مردم به دلیل شرایط اقتصادی و تورم ناشی از تحریم ها کاهش یافته و صاحب خانه دار شدن به آرزویی دست نیافتنی برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شده است. یکی از برنامه ها و وظایف اصلی دولت ها که در قانون اساسی نیز درج شده تامین سرپناه و ساخت خانه برای آحاد مردم می باشد. دولت ها شعارها و طرح های مختلفی را در راستای تحقق این هدف پیاده سازی کرده اند اما هرکدام از طرح ها مقطعی و با شکست روبه رو شده است. به عنوان مثال طرح مسکن مهر که با هیاهوی بسیار زیاد در دولت گذشته اجرا شد، به دلیل عدم پیش بینی زیرساخت های لازم و کیفیت مصالح پایین مورد استقبال مردم قرار نگرفت، اما برخی از کارشناسان معتقد اند همین طرح باعث خانه دار شدن اقشار ضعیف مردم شده است.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، تعداد خانوارهای اجاره نشین شهری از 21 درصد در سال 1375 به 37 درصد در سال 1395 رسیده است. در 6 سال گذشته نیز تغییر مسیر خریداران مسکن از آپارتمان های نوساز به سمت قدیمی ساز گرایش پیدا کرده و به دلیل کاهش قدرت مالی مردم به دنبال خانه های قدیمی و کلنگی می گردند. تسهیلات مسکن نیز که یکی از روش های صاحب خانه شدن مردم در چند سال اخیر بود به دلیل عدم پوشش دهی حتی 20 درصد از هزینه کل خرید آپارتمان در کلان شهرها بدون استفاده ماند و بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی برنامه خاصی برای افزایش وام بانکی مسکن در سال جدید وجود ندارد. وزیر راه و شهرسازی مهمترین برنامه خود در سال 98 را تولید 400 هزار واحد مسکونی با مشارکت بخش خصوصی می باشد. هم چنین یکی از طرح های اصلی اسلامی در امسال اعطای کارت اعتباری خرید مصالح برای بهبود شرایط ساخت و ساز می باشد.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.