بازار مسکن به سمت رکورد چند ساله قرار گرفته است

آرش توکلی
1397/10/02
195
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار مسکن به سمت رکورد چند ساله قرار گرفته است

بازار مسکن از ابتدای سال جاری با توجه به تورم اقتصادی و نوسان شدید نرخ ارز شرایط نابسمانی را تجربه کرد و قدرت خرید متقاضیان و میانگین آمار خرید و فروش آپارتمان به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر رسید.

بازار مسکن از ابتدای سال جاری با توجه به تورم اقتصادی و نوسان شدید نرخ ارز شرایط نابسمانی را تجربه کرد و قدرت خرید متقاضیان و میانگین آمار خرید و فروش آپارتمان به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر رسید. وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های مسئول در این حوزه نیز موفق به اجرای سیاست های صحیحی برای بازگشت آرامش به این حوزه نشدند. سقف تسهیلات مسکن نیز در کلان شهرها تنها 20 درصد هزینه کل خرید یک واحد مسکونی را پوشش می دهد و به همین دلیل تمایل نسبی مردم به استفاده از وام های بانکی برای خرید خانه به کمترین میزان رسیده است.
علی رغم هشدار کارشناسان مسکن و انبوه سازان در خصوص رکود و نابسمانی در بازار مسکن، مجلس و دولت اقدام موثری صورت ندادند و سوداگری و تعرفه گذاری های نجومی توسط دلالان و برخی از مشاورین املاک انجام شد. اقشار کم درآمد و ضعیف نیز ناگزیر به مهاجرت به حاشیه کلان شهرها شدند و میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن از تعادل خارج شد.
به گزارش متراژ سامانه جامع جست و جوی ملک و املاک به نقل از هیپنا، کارشناس اقتصاد بانک مسکن گفت:  بازار معاملات مسکن به دلیل افزایش پلکانی قیمت ها و کاهش قدرت خرید به سمت رکود چند ساله در حال هدایت می باشد.
بهروز ملکی با اشاره به این که بازار مسکن در برخی شهرها شرایط متقاوتی نسبت به بازار معاملات املاک در تهران دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بازار مسکن در شهر تهران با نزول میانگین معاملات ملک و املاک روبه رو شده و انبوه سازان نیز حاضر به فروش واحدهای مسکونی آماده تحویل خود با قیمت های منطقی و مناسبی نیستند اما در برخی از شهرهای کشور شرایط متقاوت است و میزان معاملات مسکن با حجم قابل قبولی انجام می شود.
منبع: پایگاه خبری بانک مسکن

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.