آخرین وضعیت از طرح مسکن امید

آرش توکلی
1397/02/16
429
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آخرین وضعیت از طرح مسکن امید

خانه دار شدن و خرید مسکن یکی از موضوعات بسیار مهم در جامعه است، زیرا داشتن مکانی مشخص و تعریف شده برای خانواده، احساس آرامش و امنیت را برای اعضای خانواده به ارمغان می آورد. متراژ در این مقاله به بررسی طرح ها و سیاست های دولت یازدهم برای تامین مسکن ارزان برای اقشار کم درآمد می پردازد. تامین مسکن و خانه دار کردن مردم همواره یکی از شعارهای ثابت نامزدهای ریاست جمهوری می باشد که هر دولت، با سیاست و برنامه ریزی خاص در حوزه مسکن اقداماتی را انجام می دهد. دولت نهم و دهم در راستای خانه دار کردن و تسهیل مسکن برای مردم، اقدام به اجرای طرح مسکن مهر در قالب ساخت مسکن در شهرک های اطراف شهرها نمود که این طرح باعث تسهیل در خانه دار شدن برخی از مردم شد، اما کارشناسان مسکن در خصوص نحوه ساخت و ساز و شرایط واگذاری واحدهای مسکونی مسکن مهر انتقاداتی را مطرح نمودند.

خانه دار شدن و خرید مسکن یکی از موضوعات بسیار مهم در جامعه است، زیرا داشتن مکانی مشخص و تعریف شده برای خانواده، احساس آرامش و امنیت را برای اعضای خانواده به ارمغان می آورد.
متراژ در این مقاله به بررسی طرح ها و سیاست های دولت یازدهم برای تامین مسکن ارزان برای اقشار کم درآمد می پردازد. تامین مسکن و خانه دار کردن مردم همواره یکی از شعارهای ثابت نامزدهای ریاست جمهوری می باشد که هر دولت، با سیاست و برنامه ریزی خاص در حوزه مسکن اقداماتی را انجام می دهد.
دولت نهم و دهم در راستای خانه دار کردن و تسهیل مسکن برای مردم، اقدام به اجرای طرح مسکن مهر در قالب ساخت مسکن در شهرک های اطراف شهرها نمود که این طرح باعث تسهیل در خانه دار شدن برخی از مردم شد، اما کارشناسان مسکن در خصوص نحوه ساخت و ساز و شرایط واگذاری واحدهای مسکونی مسکن مهر انتقاداتی را مطرح نمودند.
دولت یازدهم در حالی که از سیاست ها و اقدامات دولت قبل در حوزه مسکن گله مند بود با شعار مسکن اجتماعی و وعده تامین مسکن برای کارگران، ادبیات و برنامه اجرایی جدیدی را برای رونق بخشی به بازار مسکن و افزایش قدرت خرید خانه تدوین و ابلاغ کرد. رییس جمهور مقرر کرد، طرح مسکن امید با همکاری دو وزارت خانه، راه و شهر سازی و کار و تعاون از سال 94 به عنوان یکی از برنامه های مهم مسکن اجتماعی پیاده سازی و اجرا شود.
در سال 1394 هیات دولت با پیشنهاد وزیر کار بودجه ای مختص سازمان تامین اجتماعی برای خانه دار کردن و ساخت واحدهای مسکونی ویژه کارگران اختصاص داد. هم چنین در خصوص راهکارهای اجرایی و نحوه ساخت واحدهای مسکونی برای افراد کم درآمد، برنامه ریزی و اولویت بندی صورت پذیرفت.
شرایط و ضوابط خانه دار شدن کارگران در طرح مسکن امید نیز اعلام شد، اما پس از گذشت 4 سال از برنامه ریزی و ابلاغ سیاست های مسکن اجتماعی توسط دولت یازدهم هنوز ساخت و ساز واحدهای مسکونی برای کارگران انجام نشده و ربیعی وزیر کار در مصاحبه های اخیر وعده پیگیری و عملیاتی نمودن این طرح مسکن را به مردم داده است.
هرچند که بازار خرید خانه در تهران و کلان شهرها با رکود نسبی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم روبه رو شده، اما دولت با مدیریت اقتصادی و برنامه ریزی صحیح در زمینه مسکن می تواند باعث رونق و شکوفایی بازار املاک شود. تسهیل خرید مسکن برای کارگران می تواند بخش عمده از مشکلات اقتصادی مردم جامعه را مرتفع سازد و باعث رضایتمندی اقشار کم بضاعت شود.

منبع: مهر
 
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.