افزایش سهم فروش آپارتمان های قدیمی در بازار مسکن

آرش توکلی
1397/10/10
386
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش سهم فروش آپارتمان های قدیمی در بازار مسکن

با گرانی ناشی از تورم اقتصادی و ارز، بازار مسکن نیز دچار تورم و افزایش قیمت بی سابقه شد و تعرفه خرید هر متر مربع آپارتمان در کلان شهرها به ویژه تهران با رشد 60 درصدی همراه شد. این نوسان شدید باعث شد قدرت خرید متقاضیان مسکن به پایین ترین حد خود رسیده

با گرانی ناشی از تورم اقتصادی و ارز، بازار مسکن نیز دچار تورم و افزایش قیمت بی سابقه شد و تعرفه خرید هر متر مربع آپارتمان در کلان شهرها به ویژه تهران با رشد 60 درصدی همراه شد. این نوسان شدید باعث شد قدرت خرید متقاضیان مسکن به پایین ترین حد خود برسد و رکود در بازار مسکن بار دیگر اتفاق افتاد.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جستجو و معامله ملک، وزارت راه و شهرسازی و مسکن نیز اقدام خاصی در راستای افزایش قدرت خرید مردم و سقف تسهیلات مسکن صورت نداده و وام خرید خانه به دلیل عدم پوشش دهی هزینه خرید آپارتمان کمتر مورد استفاده مردم و خانه اولی ها قرار گرفت. این عوامل باعث تغییر رفتار متقاضیان در بازار ملک و املاک گردید و میزان خرید آپارتمان های نوساز به کمترین حد خود در 8 ماه گذشته رسید و سهم فروش آپارتمان های قدیمی از فروش در همین بازه زمانی با افزایش چشم گیری همراه شد. در تهران خانه های نوساز اما گران قیمت از دایره انتخاب اول متقاضیان خارج و آپارتمان هایی با عمر 16 تا 20 سال مورد استقبال قرار گرفت.
صاحبان ملک نیز با هدف کسب سود بیشتر قیمت های سرسام آوری را برای تمدید اجاره به مستاجران پیشنهاد دادند که به همین دلیل اجاره نشین ها به مناطق جنوبی و حاشیه شهرهای بزرگ از جمله تهران مهاجرت نمودند.
طبق گزارش رسمی بانک مرکزی از رده بندی گروه های سنی در معاملات مسکن، سهم آپارتمان های نوساز در دوره رکود و پیش رونق بازار مسکن در سال های 95 تا 96، 50 درصد بوده، اما در سال جاری با افت معنا دار به تنها 41 درصد رسیده است. آپارتمان های قدیمی که در سال های 95 تا انتهای 96 تنها 11 درصد سهم معاملات را به خود اختصاص داده بودند، در آذر ماه سال جاری با بیش از 15 درصد سهم فروش روبه رو شدند که این موضوع نشان می دهد تحولات قیمتی بر رفتار متقاضیان خرید مسکن در سال جای بسیار اثر گذار بوده است.
منبع: دنیای اقتصاد  
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.