بررسی تحولات قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

رکسانا معمر
1398/12/17
495
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بررسی تحولات قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

به نظر می‌رسد رشد قیمت از دی ماه تا بهمن، دلایلی غیر از تأثیربازارهای تعیین‌کننده چون طلا، ارز و آهن داشته باشد.

بررسی قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال نشان از افزایش محسوس قیمت در مناطق مختلف تهران دارد. پیشتر در متراژ علل تأثیرگذار بر افزایش قیمت مسکن را بررسی کرده بودیم. اما، به نظر می‌رسد این رشد قیمت از دی ماه تا بهمن، دلایلی غیر از تأثیر بازارهای تعیین‌کننده چون طلا، ارز و آهن داشته باشد. در ابتدا به بررسی میزان افزایش قیمت مسکن در مناطق ختلف تهران می‌پردازیم و سپس دلایل محتمل این اتفاق را بررسی خواهیم کرد.
 

میزان افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

در بهمن ماه امسال میانگین قیمت یک مترمربع آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران به ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان افزایش یافت که در مقایسه با ماه پیش از آن یعنی ماه دی، حدود ۳.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.
تعداد قراردادهای ثبت‌ شده در سامانه املاک و مستغلات نیز در دومین ماه زمستان صعودی بود و از ۹۶۶۴ فقره در دی ماه به ۱۲۰۱۴ فقره در بهمن ۹۸ افزایش یافته است. از سوی دیگر ارزش معاملات انجام شده در ۳۰ روز بهمن به مرز ۱۶ هزار میلیارد تومان نزدیک شد که حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان از رقم معاملات اردیبهشت ماه امسال بیشتر است. 
بررسی روند قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران نشان می‌دهد در مناطقی که افزایش قیمت اتفاق افتاده، آمار معاملات نیز بالاتر بوده است. به‌عنوان مثال در منطقه ۲ متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی طی بهمن ۹۸ بالغ بر ۲۱ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان بوده که نسبت به ماه پیش از آن بیش از ۶.۲ درصد افزایش یافته است. در این منطقه ۱۱۸۸ فقره قرارداد طی بهمن ماه ثبت شد که در مقایسه با دی ماه امسال ۲۶.۷ درصد رشد داشته است.
در منطقه ۴ متوسط قیمت از ۱۴.۲ میلیون تومان به بالای ۱۴.۵ میلیون تومان افزایش یافته و به همین نسبت تعداد قراردادها نیز روند صعودی داشته است. به‌علاوه، تعداد قراردادهای ماه گذشته مسکن در این منطقه ۱۱۴۵ فقره بوده که نسبت به ماه پیش از آن با ۲۷.۶ درصد افزایش همراه بوده.
در منطقه ۵ نیز این روند تکرار شده است؛ متوسط قیمت هر مترمربع مسکن از ۱۶ میلیون و ۴۳۹ هزار تومان در دی ماه ۹۸ با ۶.۳ درصد رشد به ۱۷ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان رسید. همچنین تعداد قراردادها از ۱۶۶۱ فقره، با ۳۰.۱ درصد رشد به ۲۱۶۱ فقره افزایش یافته است. در مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵ نیز همین روند تکرار شده است. 
 

علت افزایش قیمت مسکن در بیشتر مناطق تهران در ماه بهمن

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین افزایش قیمت مربوط به مناطقی است که حجم معاملاتشان نیز بیشتر بوده. برداشت کارشناسان از این اتفاق این است که با بالا بردن کاذب میزان معاملات، بستر افزایش قیمت مهیا شده است. در متراژ تأثیر سفته بازان و معاملات کاذب بر بازار مسکن را بررسی کرده بودیم. این‌بار هم این افزایش قیمت‌ها که در عرض یک ماه اتفاق افتاده نتیجه همین رفتار سودجویانه است. 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.