برنامه دولت برای ساخت آپارتمان های کوچک در تهران

آرش توکلی
1398/06/24
343
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برنامه دولت برای ساخت آپارتمان های کوچک در تهران

در بسیاری از شهرهای جهان احداث سوئیت های کوچک برای خانوارهای تک نفره و کم بضاعت توسط دولت و شهرداری ها صورت می گیرد. در ایران اما با توجه به افزایش تقاضا برای خرید آپارتمان های کم متراژ، میزان عرضه این واحدها بسیار محدود است

در بسیاری از شهرهای جهان احداث سوئیت های کوچک برای خانوارهای تک نفره و کم بضاعت توسط دولت و شهرداری ها صورت می گیرد. در ایران اما با توجه به افزایش تقاضا برای خرید آپارتمان های کم متراژ، میزان عرضه این واحدها بسیار محدود است و تنها در برخی از مناطق تهران خانه هایی با متراژ کمتر از 60  متر برای اجاره و خرید و فروش به مشتریان پیشنهاد می گردد. با توجه به رکود اقتصادی و ناکارآمدی تسهیلات خرید خانه، مردم در شش ماه گذشته موفق به تامین هزینه مالی برای معامله ملک مورد نظر خود نشده و مناطق جنوبی و شهرهای جدید اطراف تهران را برای سکونت انتخاب نمودند. فایل های ارائه شده در مشاورین املاک نیز عمدتا مربوط به آپارتمان های لوکس در شمال تهران و واحدهایی با بیش از 70 متر مربع مساحت است که در شرایط اقتصادی فعلی تقاضایی برای خرید آن ها وجود ندارد.
به گزارش متراژ، کارشناسان معتقد اند با توجه به کاهش تعداد افراد خانوار در چند سال اخیر نیاز مسکن در بخش ساخت واحد های کم متراژ مغفول مانده و در صورت عدم برنامه ریزی دولتی برای ساخت این خانه ها شاهد افزایش حاشیه نشینی و مهاجرت مردم از پایتخت خواهیم بود. هم چنین به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا در بخش خانه های متراژ پایین میزان سوداگری و دلال بازی در خرید و فروش این واحدها با رشد چشم گیری روبه رو شده و دلالان با آگاهی از نیاز مردم کم درآمد با هدف کسب سود بیشتر قیمت های غیر منصفانه ای را برای خرید به مشتریان پیشنهاد می دهند.
سخنگوی دولت در خصوص برنامه دولت برای احداث سوئیت های نقلی و با متراژی کمتر از 50 متر گفت:  با هماهنگی با رییس جمهور و شهردار تهران مقرر شد خانه های کوچک برای افراد به ویژه افرادی که تازه ازدواج کرده اند ایجاد شود تا بخشی از مشکلات تامین مسکن مرتفع شود. شهرداری پایتخت نیز  طرح احداث خانه های 30 متری را در دستور کار قرار داده و بر اساس اعلام مدیران این بخش ضوابط و طرح تفضیلی پس از مشورت با کارشناسان ابلاغ و به مرحله اجرایی خواهد رسید.
منبع: مهر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.