تاثیر افزایش نرخ سوخت بر قیمت مسکن

آرش توکلی
1398/08/27
313
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تاثیر افزایش نرخ سوخت بر قیمت مسکن

در چند روزگذشته همه چیز تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین قرار گرفت و نارضایتی های مردمی در برخی نقاط کشور ایجاد شد. این موضوع نقش مهمی در رشد هزینه حمل و نقل خواهد داشت

در چند روزگذشته همه چیز تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین قرار گرفت و نارضایتی های مردمی در برخی نقاط کشور ایجاد شد. این موضوع نقش مهمی در رشد هزینه حمل و نقل خواهد داشت و کارشناسان بر این باور اند که بار دیگر تورم اقتصادی و گرانی در بازارهای مختلف رخ خواهد داد. اما مدیران دولتی و مسئولین با تاکید بر نظارت دقیق و اجرای طرح کمک معیشتی به بیش از 18 میلیون خانوار ایرانی به مردم وعده دادند که شوک جدید اقتصادی به وقوع نخواهد پیوست و قیمت اجناس مختلف افزایش نخواهد یافت.
به گزارش متراژ سامانه خرید و فروش آنلاین مسکن، برخی از اقتصاد دانان معتقد اند که بازار مسکن که از مهر ماه سال جاری با رکود و عدم تقاضا روبه رو شده است، متاثر از افزایش نرخ بنزین قرار نخواهد گرفت زیرا حمل و نقل مصالح ساختمانی با حامل های گازوئیل سوز صورت می پذیرد و به دلیل ثابت ماندن نرخ گازوئیل قیمت کالاهای مرتبط با ساختمان چندان زیاد نخواهد شد. مهدی سلطان محمدی در خصوص آینده بازار مسکن و پیش بینی نرخ خرید و فروش آپارتمان در کشور گفت: این رشد قیمت سوخت ممکن است موجب ایجاد فاصله قیمتی مسکن بین شهرهای بزرگ و شهرهای اقماری خواهد شد. افزایش قیمت مسکن باعث رشد هزینه جابه جایی بین مرکز شهر و حاشیه شهرها خواهد شد و موضوع باعث کاهش معاملات مسکن در شهرهای جدید اطراف کلان شهرهایی مانند تهران می گردد.
 از تابستان امسال میزان مهاجرت به حاشیه شهرها افزایش یافت و متقاضیان خرید خانه به دلیل محدودیت مالی و با هدف خانه دار شدن اقدام به خرید خانه در شهرهایی نظیر پرند و ورامین کردند، اما با رشد تعرفه بنزین ممکن است روند مهاجرت به این بخش ها کاهش یابد و قیمت خرید آپارتمان در شهرها با رشد نسبی روبه رو شود.
با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و شرایط نامساعد اقتصادی تا پایان سال جاری نرخ خرید مسکن افزایش نخواهد یافت و رکود در این بازار هم چنان استمرار خواهد داشت. طرح اقدام ملی مسکن نیز که توسط دولت با مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا می باشد ممکن است تاثیر مطلوبی بر حجم معاملات املاک داشته باشد و برخی از اقشار ضعیف با حمایت دولت در این طرح صاحب خانه شوند.
منبع: ایرنا

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.