سقف فعلی وام خرید مسکن چه زمانی افزایش می یابد

آرش توکلی
1397/09/11
151
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سقف فعلی وام خرید مسکن چه زمانی افزایش می یابد

یکی از بحث های داغ و مهم چند ماه اخیر بخش مسکن، افزایش سقف تسهیلات بانکی برای خرید خانه می باشد که با توجه به عدم پوشش دهی این وام برای تهیه آپارتمان و کاهش قدرت خرید مردم بسیار حائز اهمیت است.

یکی از بحث های داغ و مهم چند ماه اخیر بخش مسکن، افزایش سقف تسهیلات بانکی برای خرید خانه می باشد که با توجه به عدم پوشش دهی این وام برای تهیه آپارتمان و کاهش قدرت خرید مردم بسیار حائز اهمیت است. پیش از این عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی بارها درباره پیشنهاد این وزارتخانه به دولت برای افزایش سقف وام بانکی به ویژه در کلان شهرها تاکید می کرد. اما به دلیل عدم تامین منابع مالی و بودجه لازم برای این کار، طرح افزایش وام مسکن با اما و اگرهای فراوانی همراه شد و به مرحله اجرا نرسید.
در چند روز اخیر اخباری مبنی بر تشکیل جلسه مشترک میان وزیر جدید راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس مخابره شد که به گفته محمدرضا کوچکی موضوع اصلی این نشست بررسی سیاست های لازم برای افزایش سقف تسهیلات بانکی می باشد.
به گزارش متراژ سامانه جامع جست و جوی ملک و املاک با به روزترین آگهی های مسکن، حداقل دو فصل از روند تخلیه قدرت وام خرید مسکن و تغییر رفتار خانه اولی ها و سایر متقاضیان مصرفی در این بخش می گذرد، اما با وجود ارائه پیشنهادهای اجرایی و کم هزینه برای بهبود نسبی قدرت خرید از طریق تسهیلات بانکی که توسط کارشناسان اقتصادی مطرح شده، دولت هیچ گونه تلاشی به منظور تنظیم بازار مسکن انجام نداده و سوداگری و دلال بازی در این بخش بسیار رواج یافته است.
کارشناسان معتقدند در مقطع کنونی تنها افزایش وام بانکی نمی تواند باعث بهبود قدرت خرید مسکن شود و دولت و بانک مسکن در خصوص تعداد اقساط بازپرداخت این وام نیز باید تجدید نظر نمایند تا افراد کم درآمد و خانه اولی ها استطاعت پرداخت هزینه وام بانکی را داشته باشند.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.