مهمترین رویدادهای بازار مسکن در سال 97

آرش توکلی
1398/01/10
165
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهمترین رویدادهای بازار مسکن در سال 97

در سال گذشته بازار مسکن دچار تغییرات و نوسان زیادی شد. مهمترین اتفاق در بازار ملک و املاک را می توان، جهش ناگهانی قیمت ها دانست. این رشد بی سابقه تعرفه خرید و فروش مسکن

در سال گذشته بازار مسکن دچار تغییرات و نوسان زیادی شد. مهمترین اتفاق در بازار ملک و املاک را می توان، جهش ناگهانی قیمت ها دانست. این رشد بی سابقه تعرفه خرید و فروش مسکن، همزمان با خروج آمریکا از برجام و التهاب در بخش ارز به وقوع پیوست و باعث شد قدرت خرید متقاضیان کاهش یابد و حجم معاملات در فصل داغ اجاره نشینی (تابستان) به کمترین میزان خود در سال های اخیر برسد.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جست و جوی ملک و املاک، از تابستان سال گذشته میزان پوشش تسهیلات بانکی برای خرید خانه از 50 درصد به کمتر از 20 درصد در کلان شهرها رسید و مردم با مشاهده این وضعیت دیگر تمایلی به استفاده از وام بانکی نداشتند. برخی از متقاضیان نیز مجبور به مهاجرت به حومه پایتخت ومناطق جنوبی شهر شده و بورس خرید و فروش املاک در این مناطق رواج بیشتری یافت.
در بخش ساخت و ساز نیز وضعیت رضایت بخشی مشاهده نشد. انبوه سازان و بساز و بفروش ها که با جهش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی روبه رو شدند، پروژه های در دست ساخت خود را متوقف کرده و در انتظار ثبات قیمت ها ماندند. برخی از تولید کنندگان مسکن هم به دلیل ضرر دهی و افزایش هزینه ملزومات ساخت و ساز، از حضور و سرمایه گذاری در این بخش انصراف داده و میزان ساخت و ساز آپارتمان در کشور با کاهش 30 درصدی همراه گردید.
گرایش مردم به خرید آپارتمان های متراژ پایین در مناطق مرکزی و جنوبی تهران رشد کرد و بازار سوداگری و دلالی در این فایل ها به دلیل رشد تقاضا، تشدید شد. میزان عرضه خانه های متراژ پایین نیز متناسب با نیاز متقاضیان نبود و تنها بخشی از مردم موفق به انتخاب و معامله ملک دلخواه خود شدند.
در دو ماه پایانی سال 97 شرایط بازار مسکن بهبود یافت و همزمان با کاهش قیمت ارز و سکه، حجم معاملات با 15 درصد رشد نسبت به فصل پاییز همراه شد. برخی از مردم به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن آینده بازار مسکن پایان سال را زمان مناسبی برای خرید دانسته و خرید خود را قبل از شروع سال 1398 نهایی نمودند.
منبع: شهر خبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.