کاهش قیمت خرید و فروش مسکن در برخی از مناطق تهران

آرش توکلی
1398/05/15
287
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش قیمت خرید و فروش مسکن در برخی از مناطق تهران

با گذشت بیش از 5 ماه از سال 98 هنوز وضعیت معاملات مسکن بهبود نیافته و حجم خرید و فروش آپارتمان به دلیل تورم اقتصادی و قیمت گذاری نجومی به پایین ترین سطح خود در چند سال اخیر رسیده است.

با گذشت بیش از 5 ماه از سال 98 هنوز وضعیت معاملات مسکن بهبود نیافته و حجم خرید و فروش آپارتمان به دلیل تورم اقتصادی و قیمت گذاری نجومی به پایین ترین سطح خود در چند سال اخیر رسیده است. اگر چه نرخ مسکن در برخی از مناطق تهران کاهش اندکی داشته، اما افت قیمت ناشی از افزایش عرضه نیست و به دلیل افت شدید قدرت خرید خانوارها می باشد. در هفته گذشته نرخ دلار و طلا با کاهش روبه رو شد به همین دلیل برخی از مردم پیش بینی کردند که قیمت خرید هر متر مربع خانه در پایتخت نیز دچار افت شود، ولی بر خلاف تصور عموم کارشناسان معتقد اند که روند نزولی و تاثیر پذیری مسکن از بازارهای موازی تدریجی و زمان بر خواهد بود.
به گزارش سرویس خبری متراژ، کارشناسان مسکن بر این باور اند که نرخ مسکن از جمله کالاهایی می باشد که چسبندگی قیمت در آن تاثیر بالایی دارد، هنگامی که مالکی می بیند که صاحب خانه دیگر در محله ای خاص آپارتمان خود را با قیمتی جدید به فروش می رساند، دیگر حاضر به تعدیل نرخ ملک خود نیست و نهایتا تصمیم به اجاره و رهن واحد خود می گیرد و از فروش صرف نظر می کند. به همین دلیل می توان افت 64 درصدی حجم معاملات مسکن را توجیه کرد، زیرا نه مالکان حاضر به فروش آپارتمان های خود با قیمت منصفانه هستند و نه متقاضیان علاقه ای دارند که با نرخ های نجومی ملکی را خریداری نمایند.
در 18 ماه اخیر یکی از مهمترین دلایل نابسمانی بازار ملک و املاک تقاضای سوداگرانه بود. برخی از دلالان با هدف کسب سود بیشتر نرخ های خارج از عرفی را برای فروش مسکن به مشتریان پیشنهاد می دادند. مالکان نیز با تاثیر پذیری از سوداگران وسوسه شده و حاضر به تعدیل تعرفه های خود نشدند به همین دلیل بخش زیادی از واحدهای نوساز بدون سکنه باقی مانده و متقاضیان با مشکل تامین سرپناه برای خانواده های خود روبه رو شدند.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.