چرا متقاضیان خرید مسکن از تسهیلات بانکی استفاده نمی کنند

آرش توکلی
1397/09/01
176
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا متقاضیان خرید مسکن از تسهیلات بانکی استفاده نمی کنند

تا چند سال گذشته بورس دریافت و استفاده از وام مسکن در کلان شهرها برای خرید آپارتمان بسیار داغ بود و متقاضیان مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی موفق به خرید و انتخاب خانه دلخواه خود می شدند.

تا چند سال گذشته بورس دریافت و استفاده از وام مسکن در کلان شهرها برای خرید آپارتمان بسیار داغ بود و متقاضیان مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی موفق به خرید و انتخاب خانه دلخواه خود می شدند. اما با آغاز سال 1397 همزمان با خروج آمریکا از برجام و رشد پلکانی قیمت دلار و سکه بازار مسکن نیز با افزایش سرسام آور نرخ خرید و فروش املاک مواجه شد و تعرفه خرید یک متر مربع خانه در تهران با رشد 40 درصد همراه شد.
وزارت راه و شهرسازی نیز با مشاهده وضعیت ناپایدار و رشد سرسام آور هزینه خرید آپارتمان تصمیم گرفت طرح افزایش تسهیلات بانکی برای خرید خانه را به بانک مرکزی و دولت پیشنهاد دهد اما این پیشنهاد نیز مورد موافقت قرار نگرفت و هنوز منابع مالی لازم برای اجرای آن پیش بینی نشده است.
به گزارش متراژ سامانه جامع جستجوی ملک، به نقل از ایسنا، تسهیلات 160 میلون تومانی خرید خانه در کلان شهرها به ویژه تهران، تنها 22 درصد از قیمت یک واحد مسکونی 60 متری بر اساس متوسط تعرفه مسکن در پایتخت را پوشش می دهد. در تیر ماه سال جاری این رقم 26 درصد بود که با توجه به رشد میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان به 8 میلیون و 600 هزار تومان، قدرت پوشش دهی وام خرید مسکن با کاهش روبه رو شده است.
کارشناسان اقتصادی معتقد اند ارائه بسته های تشویقی به متقاضیان مسکن و انبوه سازان باعث رونق مجدد ساخت و ساز و افزایش تقاضا خواهد شد و دولت باید معافیت های مالیاتی و تسهیلات ویژه ای برای تولید مسکن در اختیار سازندگان قرار دهد.
برخی دیگر از مشاورین اما نظر دیگری دارند و بر این باوراند که افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن به نفع سفته بازان و سوداگران است و برای مقابله با این موضوع باید طرحی پیش بینی شود.
منبع: ایسنا


 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.