پیش بینی کاهش مجدد تعرفه خرید و فروش مسکن

آرش توکلی
1397/09/24
162
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیش بینی کاهش مجدد تعرفه خرید و فروش مسکن

از ابتدای سال جاری و همزمان با خروج آمریکا از برجام، میانگین نرخ ارز و سکه به صورت پلکانی و روز افزون افزایش یافت و این رشد بی سابقه باعث بر هم زدن تعادل قیمتی در بازارهای موازی گردید. بازار ملک و املاک نیز متاثر از از این گرانی

از ابتدای سال جاری و همزمان با خروج آمریکا از برجام، میانگین نرخ ارز و سکه به صورت پلکانی و روز افزون افزایش یافت و این رشد بی سابقه باعث بر هم زدن تعادل قیمتی در بازارهای موازی گردید. بازار ملک و املاک نیز متاثر از از این گرانی و تورم اقتصادی با افزایش تعرفه خرید هر متر مربع آپارتمان مواجه شد و طی 6 ماه نخست امسال در برخی از مناطق پایتخت میانگین رشد تعرفه خرید و فروش مسکن به بیش از 200 درصد رسید. برخی از دلالان و مالکان نیز در 6 ماه نخست سال با سوء استفاده از تقاضای مردم قیمت های نجومی و خارج از عرفی را برای فروش واحدهای مسکونی خود پیشنهاد دادند. مردم نیز به دلیل کاهش قدرت خرید امکان انتخاب و معامله ملک دلخواه خود را نداشته و غالبا به مناطق جنوبی و شهرک های اطراف کلان شهرها مهاجرت نمودند.
به گزارش متراژ، پس از 13 آبان و اعمال تحریم های کامل آمریکا، بر خلاف تصور کارشناسان اقتصادی نرخ دلار و سکه با کاهش بی سابقه ای روبه رو شد و قیمت دلار به کانال 11 هزار تومان رسید. این عامل باعث شد، بسیاری از سرمایه گذاران و مردم که پول های نقد خود را به سمت بازار ارز و سکه هدایت کرده بودند با مشاهده وضعیت میدانی این بازارها، نقدینگی خود را به سمت بازارهای دیگر از جمله مسکن منتقل کنند.
حباب قیمت ها و پیشنهادهای سرسام آور و نجومی پس از سقوط ارزش دلار، تعدیل شد و انبوه سازان و فروشندگان با نرخ های منطقی تر و شرایط ویژه ای اقدام به فروش آپارتمان های آماده تحویل خود نمودند.
رییس اتحادیه مشاورین املاک کشور پیش بینی کرد که تا پایان سال جاری بازار مسکن به ثبات می رسد و با توجه به قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا، این بخش ظرفیت افزایش مجدد قیمت ها را نخواهد داشت و انتظار می رود فاصله قیمتی در بخش ملک و املاک تعدیل شود.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.